یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- حمید ضیایی پرور: وب ۲مدل تولید محتوا را در فضای مجازی تغییر داده است، این مطلب را دکتر محمد سلطانی‌فر، مدیرکل مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی تخصصی که در این مرکز برگزار شد بیان کرد.

وب مدل ۲

به گزارش همشهری در این نشست، که با حضور حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد، دکتر حسن نمک دوست تهرانی، معاون آموزش و پژوهش همشهری، دکتر امید مسعودی، دکتر مهدی فرقانی، دکتر هادی خانیکی، دکتر رضاییان، الیاس حضرتی، دکتر امیر محبیان، کامبیز نوروزی، سیدفرید قاسمی و حجت‌الاسلام دعایی برگزار شد، مهم‌ترین مسائل مرتبط با وضعیت جاری رسانه‌ها در کشور مورد بحث قرار گرفت.

دکتر سلطانی‌فر در این نشست اظهار داشت: اکنون با ورود به دنیای فناوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه در حوزه وب 2که در آن تولید‌کننده از نهادها و مؤسسات رسانه‌ای به حوزه مردم منتقل شده است، نقش نظارت و اهرم‌های کنترلی تا حد زیادی کمرنگ شده. به همین جهت کنترل بیش از حد رسانه‌های مکتوب در این فضای جدید مانع انتشار اطلاعات در میان جامعه نخواهد شد. دکتر مهدی فرقانی نیز اظهار داشت: در طول 178سالی که مطبوعات در ایران فعال هستند اغلب مردم، آنها را وابسته به دولت می‌دانسته‌اند. به جز شبکه‌های اجتماعی که وابسته به مردم هستند بقیه رسانه‌ها- چه مکتوب و چه دیداری و شنیداری- وابسته به دولت هستند و همین مسئله باعث آسیب‌زایی آنها شده است.

وی ارکان اصلی روزنامه نگاری را آموزش تخصصی، تشکل‌های صنفی، استقلال حرفه‌ای و اقتصادی و نظام پرداخت و میثاق اخلاق حرفه‌ای روزنامه نگاری برشمرد و گفت: در همه قوانین مرتبط با رسانه‌ها در ایران از مسئولیت‌ها صحبت شده است و نه حقوق، همچنین در قانون مطبوعات اغلب از مطبوعات صحبت شده است نه روزنامه نگار. این گزارش حاکی است، اغلب سخنرانان این نشست تخصصی بر ضرورت تدوین نظام جامع رسانه‌ای منطبق با شرایط روز کشور و به‌ویژه با توجه به تحولات عمیق فناورانه در حوزه رسانه‌ها تأکید کردند. از نکات مورد توجه در این نشست حضور صاحب‌نظرانی از طیف‌های مختلف فکری کشور و مدیران مسئول چند روزنامه و نشریه و متخصصان دانشگاهی بود.

کد خبر 253354
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز