دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: نمی دانم خدای ناکرده یکی از بستگان یا نزدیکان شما در بیمارستان بستری شده است یا نه؟ خودتان چطور؟ یکی از دعاهای ما در حق همدیگر این است که الهی سر و کارت به دکتر و دارو و بیمارستان نیفتد.

بیمارستان

در مراودات روزمره نیز همواره ورد زبانمان این است که «سلامت باشید». در تکیه کلام‌هایمان نیز هست که «سلامتی بهترین نعمت است». اما واقعا تا سر و کار شما به یک بیمارستان، به‌ویژه بیمارستان دولتی نیفتد نمی‌دانید بیماران و همراهان آنها چه می‌کشند. بگذریم از اینکه برخی بدبینانه می‌گویند که بیمارستان‌های دولتی کشتارگاه هستند. اما واقعا تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها.

متأسفانه به‌رغم اینکه در سال‌های گذشته در شعار، بر مردم و مردم‌گرایی تأکید می‌شد، نظام درمانی کشور به وضعیت فلاکت‌باری دچار شده بود. بیمارستان‌های دولتی بیشتر به دکان و دستگاه کسب درآمد و سرگردانی بیماران رنج‌کشیده تبدیل شده بودند، نظام درمان در بودجه‌بندی‌های دولتی جایی نداشت و ناله‌های مردم به آسمان بلند بود و گوش مسئولان، ناشنوا از شنیدن درد و رنج بیماران.

بودجه و سهم نظام سلامت را به طرح مسکن مهر دادند که آن هم مشخص نشد سرانجام چه شد؟ سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمان به بیش از 70درصد رسیده بود و این برخلاف نص صریح قانون بود. دارو یافت نمی‌شد و بیماران صعب‌العلاج به زیر خط فقر و به قول ظریفی به زیر خط فلاکت افتاده بودند. داروهای خارجی کمیاب شده بود و این درحالی بود که هزاران تن داروی وارداتی در گمرگ‌های کشور خاک می‌خورد. به جای رسیدگی به درد و رنج بیماران، سیاست‌بازان درگیر تغییر مکرر وزیر بهداشت بودند و تا دقیقه آخر نیز دست از این رویه بر نداشتند.

اکنون دولت طرحی نو درانداخته است. صدای بیماران دارد شنیده می‌شود. فریادرسی می‌آید. سیاست راهبردی دولت بر مبنای رهنمود رهبر معظم انقلاب این قرار گرفته که «باید کاری کنیم که بیماران جز رنج بیماری، درد و دغدغه دیگری نداشته باشند». طرح تحول نظام سلامت، یک جراحی بزرگ در نظام سلامت ایران است. از حالا دیگر رابطه بیمار و بیمارستان براساس موجودی جیب بیمار نخواهد بود. کرامت انسانی بیمار و‌ شأن انسانی او گرامی داشته می‌شود. آنچه در چارچوب طرح تحول در حال اجراست بی‌شباهت به آرمان‌های مدینه فاضله نیست؛ اما واقعیت دارد.

حالا همه بیماران در پیشگاه نظام درمان مساوی هستند. سهم هزینه‌های درمان هیچ بیماری نباید بیشتر از 10درصد باشد. به‌طور حتم نان برخی آجر خواهد شد و فسادهایی که در حاشیه نظام فاسد درمانی شکل گرفته بود برچیده می‌شود. شاید همان‌ها شروع به مقاومت و سنگ‌اندازی کنند. راه درازی در پیش است اما گام اول محکم برداشته شده است. مردم نیز قطعا با این طرح همراهی می‌کنند.

کد خبر 258518
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز