حمید ضیایی‌پرور: در ماجرای تصادف مرگبار بزرگراه حکیم، همه نگاه‌ها متوجه مقصرین ماجراست؛ اینکه آیا پژو ۲۰۶ قرمز مقصر بوده که خواسته با سرعت غیرمجاز سبقت بگیرد یا پژو۲۰۶خاکستری که راه نمی‌داده و وقتی هم خواسته راه بدهد دیگر دیر شده بود؟ اما هیچ‌کس به نقش پلیس در این حادثه نگاه نمی‌کند.

مدتهاست که با گذشت ساعاتی از شب، حضور پلیس راهنمایی و رانندگی در سطح شهر کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود و در برخی زمان‌ها مانند ساعات 11شب تا 6صبح این موضوع کاملا مشهود است. بخش عمده‌ای از تصادفات مرگبار تهران در همین ساعات اتفاق می‌افتد. درست مانند همین تصادف که 4کشته و 8 مجروح بر جای گذاشته و در ساعت 23:10رخ داده است.

نبود پلیس به‌صورت مشهود، باعث می‌شود که خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران میدان تاخت‌وتاز خودروهای متخلف شود. ممکن است گفته شود دوربین‌های کنترل سرعت وجود دارد، اما رانندگان متخلف معمولا حرفه‌ای‌تر از این هستند که دم به تله این دوربین‌ها بدهند.

بارها مشاهده شده اینگونه رانندگان در نزدیکی میدان دید دوربین‌ها، سرعت خود را به حد مجاز رسانده و بعد بلافاصله بر پدال گاز می‌فشارند؛ گویی دوربین‌ها را به بازی گرفته‌اند. ممکن است گفته شود پلیس راهنمایی به اندازه کافی عامل اجرایی و نیرو ندارد تا در همه ساعات شبانه روز، خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را کنترل کند. درحالی‌که مدیریت پلیس می‌تواند با به‌کار‌گیری نیروهای جایگزین، استخدام نیروی جدید، درخواست بودجه از مجلس یا اضافه‌کاری به نیروهای کادری و وظیفه موجود این مشکل را حل کند.

اما از همه اینها مهم‌تر، عمل نکردن پلیس راهنمایی و رانندگی به اولتیماتوم‌های خویش است. در همین حادثه تصادف مرگبار بزرگراه حکیم، بعد از استعلام سوابق تخلفات 2 خودروی 206، مشخص شده یکی،‌ دومیلیون و 400هزار تومان و دیگری 500هزار تومان جریمه داشته است.

چندی پیش پلیس اعلام کرد خودروهایی که تخلف آنها به بالای یک میلیون تومان رسیده باشد توقیف می‌شوند. حال سؤال اینجاست که چرا خودروی 206 قرمز که5.2  برابر حد مذکور تخلف داشته تا قبل از این حادثه توقیف نشده بود؟ این حد از تخلف احتمالا به مفهوم آن است که نمره منفی راننده مذکور نیز به حدی رسیده بود که باید گواهینامه‌اش باطل می‌شد. اکنون به‌دلیل قصور پلیس در انجام وظیفه‌اش، متأسفانه به جای گواهینامه، شناسنامه راننده مذکور باطل شده است!

باید به این سؤال افکار عمومی پاسخ داده شود که چند نفر امثال راننده پژو 206 قرمز رنگ یا حتی پژو 206خاکستری رنگ اکنون در میان رانندگان تهران و دیگر شهرهای کشور وجود دارند که هنوز مرتکب یک تصادف مرگبار نشده‌اند اما به‌صورت بالقوه ظرفیت این را دارند که چند خانواده ازجمله خانواده خود را عزادار کنند؟ می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است، این در حالی است که طرح‌ها و برنامه‌های این نیروی خدوم و زحمتکش فقط به‌صورت مقطعی و کوتاه‌مدت اجرا می‌شود. مثلا اخیرا اعلام شد که با خودروهایی که وارد خطوط ویژه شوند برخورد می‌شود. این طرح فقط و فقط یک روز اجرا شد و حتی 2 روز بعد دیگر از آن خبری نبود. واقعیت این است که کنترل اوضاع حمل‌ونقل و ترافیک نیاز به جدیت و برخورد قاطع‌تر و البته عمل‌کردن پلیس به هشدارهایش دارد.

کد خبر 247098
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز