گروه ادب و هنر: کارگردان سرشناس سینمای ایران که این روزها در آلمان مشغول آماده‌سازی تازه‌ترین فیلم خود محمد(ص) است، پنجشنبه گذشته به دفتر سازمان ملل در ژنو رفت و در بخش حقوق بشر یک سخنرانی مهم درباره ماهیت اسلام‌هراسی در جهان و نقش سیاست‌های کشورهای غربی و برخی ممالک عربی در برجسته کردن این موضوع در دوران معاصر داشت.

 مجید مجیدی

 مجید مجیدی در سخنان خود بر شیوه زندگی مهربانانه پیامبر اسلام(ص) تأکید و به رفتارهای اسلام‌هراسانه غرب اعتراض کرد.

ریشه اسلام‌هراسی کجاست؟

‌مجیدی سخنرانی خود را با نام خدا آغاز کرد و سپس گفت: گاهی فکر می‌کنم اگر من در یک کشور غربی به دنیا آمده بودم و در کودکی و نوجوانی و جوانی هر صبح در صفحات روزنامه‌ها می‌خواندم و هر شب روی صفحه تلویزیون می‌دیدم چگونه عده‌ای مسلمان در شرق بمبگذاری و انفجار کار هر روزشان است و کلیساها و کنیسه‌ها و حتی گاه مساجد و حسینیه‌ها را با مردم درون آن به آتش می‌کشند، چه دیدگاهی به اسلام و مسلمانان پیدا می‌کردم و چه ترس و هراسی از آنها در دل می‌پروراندم؟ آیا امکان داشت با این همه جنایت و خشونت گرایشی به این دین و آیین پیدا کنم؟

فیلمساز نامزد اسکار با اشاره به مسلمان بودن خود افزود: خوشبختانه من در کشوری به دنیا آمدم و رشد کردم که از همان سال‌های ابتدای زندگی با همه وجودم دریافتم دینی که پدران و مادرانم برگزیده‌اند، آیینی مملو از مهر و محبت و عشق است و کینه‌ورزی و انتقام در آن جا ندارد. خدایش همواره با صفات مهربان و رحیم شناخته می‌شود و در کتاب آسمانی‌اش قرآن ١١٣ بار در ابتدای هر سوره جمله‌ای تکرار می‌شود که پیام‌آور محبت و مهربانی گسترده و همیشگی خداوند است.

آیین باران مهربانی است

خالق فیلم‌های «باران» و «رنگ خدا» با تأکید بر بیگانه بودن مردم سرزمین‌اش با هرگونه خشونت مذهبی گفت: من در گذر زمان با آیینی خو گرفتم که نه‌تنها پیامبرش الگو و اسوه مهربانی و محبت بود، که شاگرد و دست‌پرورده و جانشینش علی جز به مهر سخن نگفت و حکومتی برقرار کرد که هیچ‌کس بر دیگری جز به تقوا و پاکی و پارسایی برتری نداشت. در تاریکی شب‌ها ناشناس سراغ بینوایانی می‌رفت که از مخالفانش بودند و میان آنها نان و خرما توزیع می‌کرد... مرامنامه حکومتش این بود که انسان‌ها از 2گروه بیرون نیستند؛ یا هم‌کیش یا هم‌نوع و درهرحال باید به آنها مهر ورزید. مجیدی با مطرح کردن پرسش «پشت همه عملیات جنایتکارانه که به نام اسلام انجام می‌شود چه دست‌هایی پنهان است؟» افزود: القاعده و طالبان که در پاکستان و افغانستان‌ زاده شد، رشد کرد و اینک سایه شومش بر همه جهان افکنده شده ابتدا توسط کدام قدرت‌ها آفریده شد و مورد حمایت قرار گرفت تا امروز با جنایات آنها بذر اسلام‌هراسی در دل همه جهانیان کاشته شود و نهال خشونت این بار به شکلی دیگر سربرآورد؟ متأسفم بگویم حکومت‌هایی طالبان و القاعده را حمایت کردند که همواره از هم‌پیمانان غرب به شمار می‌روند.

پاسخ به تشنگان عدالت و مهربانی

وی با ابراز خوشحالی از اینکه در هیچ‌کدام از حادثه‌های ١١سپتامبر نیویورک و بمبگذاری‌های متروی لندن و عملیات انتحاری، هیچ تروریستی با ملیت ایرانی شرکت نداشته، گفت: متأسفم که به یاد بیاورم غرب تمام فشارهایش را پس از این حوادث متوجه ایران و ایرانی‌هایی کرد که چنین عملیاتی را محکوم کرده‌اند. من به‌عنوان هنرمندی که در سال‌های اخیر به‌دلیل ساختن فیلمی درباره زندگی پیامبر اسلام بسیار خوانده و تحقیق کرده‌ام، شهادت می‌دهم اقدام‌های خشونت‌باری که میوه آن اسلام‌هراسی در همه جهان است، با روح اسلامی که من از محمد و علی و حسین(ع) آموخته‌ام بیگانه است.

‫مجید مجیدی سخنرانی خود را در دفتر حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با خواندن ترجمه آیه 208 سوره مبارکه بقره به پایان برد؛ جایی که خداوند خطاب به رسول خود این پیام را می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! همگی در پرتو ایمان به خداوند در صلح و آشتی درآیید و از گام‌های شیطان پیروی نکنید که او دشمن آشکار شماست.‬

دین مهربانی

کارگردان محمد(ص) هدف خود را از ساختن این فیلم نشان دادن پیام و چهره واقعی دین مهربانی پیامبر به دنیای نگران و آشفته ذکر کرد که اگر به مردم عرضه شود، همه تشنگان عدالت و مهربانی عاشقانه به سویش خواهند شتافت. مجیدی در پایان گفت: من باور دارم رفتارهای زشت و آلوده چون قرآن‌سوزی یا تولید فیلم‌های جسارتگر به پیامبر یا مسلمانان جز کمک به خشونت‌طلبانی که نام اسلام را دزدیده‌اند نیست. جنایتکارانی که می‌کشند و تکه‌تکه می‌کنند، مشتاقانه منتظر چنین اقدام‌هایی برای توجیه جنایات خود هستند و از میان توده‌های ناآگاه برای خود سرباز جدید استخدام می‌کنند.

کد خبر 253255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز