یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

گروه سرزمین: دبیر و مجری طرح احیای دریاچه ارومیه که یازدهم بهمن‌ماه امسال در جمع استانداران و مسئولان اجرایی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی از ارائه نسخه علمی و قابل اجرا مربوط به احیای دریاچه ارومیه تا پایان اردیبهشت‌ماه سال آینده خبر داده بود دیروز گفت که این نسخه تا پایان خرداد سال ۹۳به دولت ارائه می‌شود.

عیسی کلانتری در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه با ارائه این نسخه فاز اجرایی احیای دریاچه آغاز می‌شود گفته است که فاز اجرایی حداقل 10تا 12سال زمان می‌برد.دبیر و مجری طرح احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه منطقه آذربایجان و به‌خصوص استان آذربایجان شرقی، از پسروی آب دریاچه ارومیه زیان بزرگی را تجربه کرده است می‌گوید که بادهای نمکی در حوزه دریاچه ارومیه، زنگ خطری است که مسئولان باید آن را جدی گرفته و پیش از شیوع انواع بیماری و زیان‌های اقتصادی، برای آن چاره‌ای بیندیشند. به اعتقاد وی، سریع‌ترین راه‌حل ممکن و گام اولیه مدیریت آب‌های سطحی و هدایت آنها به سمت دریاچه و زمین‌های اطراف آن است.

آن طور که در گزارش فارس آمده است کلانتری در بخشی از گفته‌های خود موضوع دریاچه ارومیه را یک موضوع ملی، اجتماعی، اقتصادی و بحثی فرامنطقه‌ای عنوان می‌کند و می‌گوید که نابودی این دریاچه در شمال‌غرب کشور فاجعه بزرگ و جبران‌ناپذیری را رقم می‌زند به‌ویژه مناطق حاشیه دریاچه از خشک‌شدن دریاچه به‌شدت آسیب خواهند دید.

وی با اشاره به اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه با مرکزیت دانشگاه شریف و همکاری دانشگاه‌های تبریز، ارومیه، تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با هدف تجمیع نظرات و بهره‌گیری از تجارب کشورهای دیگر تشکیل شده است، یادآور می‌شود: تلاش براین است که بهترین و کارآمدترین روش ممکن برای احیای این دریاچه و جلوگیری از بروز فاجعه زیست‌محیطی انتخاب شود و در دستور کار قرار بگیرد. به گفته وی دستیابی به این هدف در گروی حمایت‌های اجتماعی به‌خصوص حمایت‌ شخصیت‌های اجتماعی و دینی در سطح کشور و به‌خصوص استان‌های همجوار این دریاچه است.

نشست بین‌المللی بررسی ارومیه و هامون

همزمان با اعلام زمان ارائه نسخه عملی و علمی نجات دریاچه ارومیه از سوی دبیر و مجری طرح احیای دریاچه ارومیه، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران می‌گوید که وضعیت دریاچه‌های هامون و ارومیه در نشست بین‌المللی و تخصصی با همکاری دفتر عمران ملل متحد (UNDP) بررسی می‌شود. در این نشست بین‌المللی 45محقق و کارشناس حضور دارند که 12نفر از آنها از کشورهای آمریکا، اسپانیا، سوئیس، انگلستان، هلند، پاکستان، چین، ژاپن و اردن به ایران آمده‌اند. به گفته محسن سلیمانی روزبهانی، در این نشست که از امروز آغاز می‌شود و 3 روز به طول می‌انجامد نمایندگانی از سازمان ملل، کنوانسیون رامسر و تهران نیز دراین نشست حضور دارند.

وی می‌گوید امروز نشست مقدماتی برگزار می‌شود و دیدگاه‌ها، پیشنهادها و تجربه‌ها و راه‌حل‌های کشورهای دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد، بعد از آن گروهی از شرکت‌کنندگان از دریاچه ارومیه و گروهی دیگر از دریاچه هامون بازدید خواهند کرد و روز آخر به جمع بندی بازدید و ارائه راهکارها اختصاص دارد.

بررسی دلایل اصلی خشک شدن 2 دریاچه هامون و ارومیه و اقداماتی که تاکنون برای حل این معضل صورت گرفته، به اشتراک گذاشتن بهترین روش‌ها و راهکارها از طریق ارائه تجربه‌های بین‌المللی به‌منظور احیای تالاب‌های در معرض خشک شدن و ارائه پیشنهادهای عملیاتی به دولت جمهوری اسلامی ایران از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نشست تخصصی است.

توسعه کشاورزی ناپایدار

محسن سلیمانی روزبهانی، توسعه ناپایدار، بی‌توجهی به حیات دریاچه ارومیه، نبود یک برنامه جامع، عدم‌تأمین حقآبه و تغییر کشت را ازجمله عواملی عنوان می‌کند که موجب بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه شده است.گسترش بیش از حد فعالیت‌های کشاورزی و باغداری در اطراف حوضه آبریز، تغییر الگوی کشت، افزایش زمین‌های کشاورزی از 15هزار هکتار به 700هزار هکتار، برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، حفر چاه‌های غیرمجاز و سد‌سازی‌ از دیگر دلایل بحرانی شدن شرایط دریاچه ارومیه است.

به گفته مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، تاکنون اقدامات خوبی برای نجات این دریاچه صورت گرفته، درعین حال قرار است در این نشست بین‌المللی تجربه‌ها و پیشنهادهای کشورهای دیگر نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. سلیمانی درباره هامون هم می‌گوید که بیشتر بخش‌های دریاچه هامون که در ایران قرار دارد خشک شده که عواملی همچون تأمین نشدن حقآبه مورد نیاز از رود هیرمند و دیگر منابع، نبود مدیریت مناسب منابع آب و منطبق نبودن توسعه با شرایط طبیعی و اکوسیستمی منطقه از عوامل بحرانی شدن وضعیت دریاچه هامون است.نشست بین‌المللی بررسی شرایط دریاچه‌های ارومیه و هامون که از امروز در سازمان حفاظت محیط‌زیست آغاز به‌کار می‌کند روز سه‌شنبه به‌کار خود پایان می‌دهد.

کد خبر 253248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز