رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه محیط‌زیست در کشور ما مظلوم است، گفت: نگاه به محیط‌زیست باید تغییر کند و نباید به محیط‌زیست به‌عنوان موضوعی فرعی و تفننی نگاه شود.


علی لاریجانی روز گذشته ضمن بازدید از نمایشگاه تالاب‌ها که در تالار آفتاب مجلس دایر است، گفت: باید از نهاد‌های مدنی که چنین نمایشگاهی را همزمان با تصویب بودجه93، ترتیب دادند هم بابت حسن انتخاب موضوع و هم حسن انتخاب زمان تشکر کرد.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه نمایشگاه آسیب‌های تالابی فرصت بسیار مناسبی برای آشنایی و اطلاع نمایندگان از وضعیت تالاب‌های کشور است، افزود: در حال حاضر وضعیت تالاب‌ها مناسب نیست که بخشی از آن مربوط به شرایط اقلیم و آب و هوا و بخشی از آن به‌دلیل عدم‌بهره‌برداری مناسب از منابع آبی کشور است. لاریجانی ادامه داد: نبود مدیریت صحیح منابع آب منجر به فاجعه دریاچه ارومیه شد و بسیاری از تالاب‌های دیگر هم با شرایط مشابهی مواجه هستند. وی ضمن اشاره به تلاش دولت و امید برای حفظ و نجات محیط‌زیست، به‌ویژه تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه، تأکید کرد: مجلس در راستای همراهی و تعامل با سازمان حفاظت محیط‌زیست، جلسات متعددی با وزرای مربوطه داشته و پیشنهاداتی هم از سوی نمایندگان در این جلسات مطرح شده است. وی آلودگی هوا، تخریب جنگل‌ها و تالاب‌ها را از دیگر چالش‌های محیط‌زیست دانست و گفت: نمایندگان تلاش دارند بودجه 93 را با نگاه ویژه به محیط‌زیست تصویب کنند و در همین راستا طرحی برای اخذ عوارض از کارخانه‌ها و پالایشگاه‌های آلاینده و صرف این عوارض برای حفظ محیط‌زیست در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است و به‌زودی در صحن علنی مطرح خواهد شد.

لاریجانی افزایش 1000ریالی قیمت هر لیتر بنزین در شهرهایی با جمعیت بالای یک میلیون نفر را از دیگر اقدامات درآمد- هزینه‌ای برای رفع معضلات محیط‌زیست دانست و ابراز امیدواری کرد: تصمیمات بودجه‌ای امسال، کمک بزرگی برای رفع چالش‌های محیط‌زیست ایران باشد. وی پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای با حضور نمایندگان و با اختیارات لازم برای رفع مشکل آلودگی هوا را از دیگر اقدامات تعاملی مجلس اعلام کرد و اظهار کرد: طرح هوای پاک هم به‌دلیل لایحه‌ای که دولت قرار است به آن اضافه کند به کمیسیون محیط‌زیست مجلس بازگشت داده‌شد، در غیراین صورت با تعامل مجلس و نمایندگان در صحن علنی به تصویب می‌رسید.

 

کد خبر 248308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز