همشهری آنلاین: مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: در حال بررسی راه‌ها و روش‌های مختلف و علمی نجات دریاچه ارومیه هستیم که پیشنهاد نهایی آن تا اوایل خرداد ماه تهیه و به کارگروه هیات وزیران تقدیم می‌شود.

پیشنهاد نهایی نجات دریاچه ارومیه تا اوایل خرداد ماه به هیات وزیران تقدیم می‌شود

به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری درباره وضعیت کنونی دریاچه ارومیه گفت: از مساحت 5 هزار و 200 کیلومتر مربعی وسعت دریاچه و ویژگی 30 میلیارد متر مکعب آب، اکنون فقط 900 کیلومتر مربع آن باقی مانده که فقط 1.6 دهم میلیارد متر مکعب آب دارد.

وی افزود: فقط حدود 5 درصد از آب و 18 درصد از وسعت دریاچه ارومیه باقی مانده است.

هیات خارجی به طور مداوم از دریاچه ارومیه بازدید می‌کنند و پیشنهادها و نظرات کارشناسی خود را برای نجات دریاچه ارایه می‌دهند اما تصمیم نهایی با کارگروه ملی و هیات وزیران است.

وی درباره راهکار انتقال آب حوضه به حوضه اظهار داشت: انتقال آب خزر به عنوان آخرین راه علاج مطرح است اما اکنون اقدامات انتقال آب از رود زاب در حال اجرا است که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته کار انتقال تا سال 1398 به پایان می‌رسد و آب از این حوضه به ارومیه منتقل می‌شود.

کلانتری با بیان این که قرار است سالانه حدود 670 میلیون متر مکعب آب از حوضه زاب وارد دریاچه ارومیه شود گفت: قطعا دریاچه تا آن زمان دوام نخواهد آورد که با انتقال آب از زاب تلاش بر احیای دوباره آن داریم.

مجری طرح احیای دریاچه ارومیه افزود: اگر بین 1.7 تا 2 میلیارد متر مکعب آب مورد نیاز دریاچه از درون حوضه تامین شود جای امیدواری است که در 12 تا 15 سال آینده دریاچه به حالت عادی برگردد.

کلانتری درباره اظهار نظر برخی نسبت به مرده بودن دریاچه ارومیه گفت: برخی افراد که معتقدند دریاچه ارومیه مرده است کارشناس آب نیستند، بهتر است اظهار نظر درباره وضعیت دریاچه ارومیه توسط متخصصان آب ارایه شود.

رود زاب

رود زاب رودی در ناحیه کردستان جاری بوده و سرچشمه آن از کوه داروجان است . این رود جلگه زاب را آبیاری می‌کند، کوه آهنگران و کوه بزنیان را قطع می‌کند و وارد رود دیاله می‌شود در قسمت‌های مختلف به اسامی گاورود و رود سیروان و رود دیاله نامیده می‌شود.

این رود از کوه‌های حوالی گردنه اسد آباد در مغرب کوه الوند سرچشمه می‌گیرد و از مشرق به مغرب تا سرحد عراق جاری است و از تنگه‌های باریک راهی برای خود حفر کرده، از کوه شاهو و کوه کله‌سر می‌گذرد و به طرف جنوب غربی منحرف شده و بالاخره به دجله می‌رسد.

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و در منطقه آذربایجان واقع شده است. این دریاچه طبق آخرین تقسیمات کشوری، بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی تقسیم شده است. دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است.

اکنون حدود 90 درصد دریاچه خشک شده و دولت یازدهم با ایجاد کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه سعی در احیای دوباره آن دارد.

کد خبر 255165
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز