چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۴
۰ نفر

مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: در حال بررسی راه‌ها و روش‌های مختلف و علمی نجات دریاچه ارومیه هستیم که پیشنهاد نهایی آن تا اوایل خرداد‌ماه تهیه و به کارگروه هیأت وزیران تقدیم می‌شود.

آنطور که عیسی کلانتری به ایرنا گفته است از مساحت 5هزار و 200کیلومتر مربعی وسعت دریاچه و ویژگی 30میلیارد مترمکعب آب، اکنون فقط 900کیلومترمربع آن باقی مانده که فقط 1/6 میلیارد مترمکعب آب دارد. براین اساس، فقط حدود 5درصد از آب و 18درصد از وسعت دریاچه ارومیه باقی مانده است.

کلانتری درباره راهکار انتقال آب حوضه به حوضه نیز گفته است که انتقال آب خزر به‌عنوان آخرین راه علاج مطرح است اما اکنون اقدامات انتقال آب از رود زاب در حال اجرا است که براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته کار انتقال تا سال 1398به پایان می‌رسد و آب از این حوضه به ارومیه منتقل می‌شود.

کلانتری با بیان اینکه قرار است سالانه حدود 670میلیون مترمکعب آب از حوضه زاب وارد دریاچه ارومیه شود می‌گوید که قطعا دریاچه تا آن زمان دوام نخواهد آورد که با انتقال آب از زاب تلاش بر احیای دوباره آن داریم. مجری طرح احیای دریاچه ارومیه تصریح می‌کند: اگر بین 1/7 تا 2میلیارد مترمکعب آب مورد نیاز دریاچه از درون حوضه تأمین شود جای امیدواری است که در 12تا 15سال آینده دریاچه به حالت عادی برگردد.

کد خبر 255245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز