چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و احتمال افزایش بیماری‌ها، رعایت برخی نکات بهداشتی را توصیه کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و احتمال افزایش بیماری‌های واگیردار و مسمومیت‌های غذایی و با توجه به وضعیت جغرافیایی کشور از نظر مهاجرت و تردد همسایگان و بومی بودن بعضی از بیماری‌های خطرناک از جمله شبه وبا، وبا و گاهی حصبه، وزارت بهداشت با انتشار اطلاعیه‌ای رعایت نکات بهداشتی لازم را به هموطنان توصیه کرد.

براساس این اطلاعیه به مردم توصیه شده است: "از خریداری و مصرف محصولات لبنی فاقد مجوز و پروانه‌های بهداشتی یا محصولاتی که بدون درج تاریخ انقضا مصرف و یا خارج از یخچال عرضه می‌شوند، جداً خودداری شود و در منزل نیز با توجه به تاریخ انقضا تا هنگام مصرف بایستی در داخل یخچال نگهداری شود."

همچنین سبزیها و میوه‌ها حتماً باید قبل از مصرف ضدعفونی شود باید ضدعفونی کردن آنها آسانترین روش استفاده از پرکلرین به میزان یک قاشق مرباخوری در 5 لیتر آب و شستشوی کامل است.

 ضمناً بعضی از میوه‌جات که احتمالاً حاوی بقایای سموم دفع آفت نباتی بوده و موجب تغییر طعم آنها شده بهتر است، قبل از مصرف در محلولی به نسبت یک قاشق غذاخوری بیکربنات سدیم در 5 لیتر آب به مدت 15 دقیقه گذارده و پس از شستشو مصرف شود.

بنابراین گزارش، از نگهداری مواد غذایی طبخ شده در شرایط نیم گرم بین 20 تا 40 درجه سانتی‌گراد جداً خودداری شود و باقیمانده غذاهای تهیه شده باید پس از سرد شدن در داخل یخچال به مدت محدود یا در فریزر نگهداری شود.

همچنین از مصرف انواع مواد پروتئینی که در خارج از یخچال نگهداری و اطمینان لازم از کنترل و نظارت بهداشتی آن موجود ندارد خودداری نمایید.

این گزارش می‌افزاید: "بستنی‌هایی که صرفاً در کارخانجات دارای پروانه‌های بهداشتی تولید شده و در روی بسته‌بندی آن شماره پروانه ساخت، تاریخ تولید و انقضا مصرف قید شده مصرف شود. سایر بستنی‌هایی که غیر پاستوریزه بوده یا در پیاده‌روها به صورت قیفی عرضه می‌شود و گاهی با افزودن بعضی از مواد رنگی به عنوان میوه‌ای و غیره عرضه می‌شوند مورد تأیید نمی‌باشد." 

"همچنین شیرینی‌های تر و خامه‌دار به خصوص در فصل گرما باید حتی از هنگام تهیه تا مصرف در یخچال در دمای بین (4 - 2) درجه سانتی‌گراد و در زمان محدود نگهداری شوند و در صورت نگهداری در حرارات معمولی خطر ایجاد مسمومیت غذایی بسیار متحمل خواهد بود."

در ادمه این اطلاعیه آمده است: "از مصرف ساندویچ‌هایی که قبلاً تهیه شده و در شرایط معمولی در اغذیه‌‌فروشی‌ها نگهداری می‌شوند، خودداری و از مصرف ساندویچ‌هایی مانند دل و جگر مرغ یا مغز یا سالادالویه که احتمال آلودگی‌های اولیه یا آلودگی‌های هنگام تهیه آنها بسیار است خودداری شود."

همچنین در این اطلاعیه به مردم توصیه شده است: "هرگز از مواد غذایی مانند: آب زرشک یا آلبالو - شربتهای خاکشیر و این قبیل مواد که توسط فروشندگان دوره‌گرد و یا مراکزی که در میان خیابانها هستند عرضه می‌شود، استفاده نکنند." 

کد خبر 25319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز