همشهری آنلاین: مقام ارشد قضایی پاکستان روز شنبه اعلام کرد: زمان حبس شکیل آفریدی پزشک پاکستانی که اقدام غیرقانونی او، کشف شدن مخفیگاه اسامه بن لادن را برای نیروهای آمریکایی در پی داشت، ۲۳ سال و جریمه او یکصد هزار روپیه ( یکهزار دلار) تعیین شد.

۲۳سال حبس برای پزشک پاکستانی که موجب کشف مخفیگاه بن لادن شد

به گزارش ایرنا، براساس رای دادگاه، آفریدی با اجرای غیرقانونی طرح واکسیناسیون فلج اطفال، سبب بروز مخفیگاه بن لادن شد.

منیر اعظم کمیسر ارشد سازمان قضایی مقررات جرایم مرزی (FCR) در مناطق قبایلی پاکستان به رسانه ها گفت: مدت زمان حبس شکیل آفریدی در زندان 33 سال تعیین شده بود که در تجدید نظر به 23 سال کاهش یافته است.

همچنین جریمه 300 هزار روپیه ای ( 3 هزار دلاری ) پیشین این پزشک پاکستانی محکوم به یکصد هزار روپیه ( یکهزار دلار ) تقلیل یافت.

آمریکا 12 اردیبهشت 90 با تجاوز به ابیت آباد در پاکستان، مدعی شد که اسامه بن لادن سرکرده گروه القاعده را به قتل رساند و چند روز بعد اعلام کرد که جسدش را در دریا انداخت. این ادعا ابهام وسیعی در دنیا به دنبال داشته است.

این گروه تروریستی که با حمایت مالی و سازماندهی آمریکا و عربستان تشکیل شده، عامل جنگ چندین ساله واشنگتن علیه افغانستان و عراق بوده است.

منابع خبری نوشتند: دادگاه مناطق قبایلی پاکستان خواستار اجرای حکم حبس آفریدی به مدت 23 سال به دلیل اجرای غیرقانونی واکسیناسیون فلج اطفال شد که شناسایی محل اقامت بن لادن را در پی داشت.

پاکستان در خصوص همکاری شکیل آفریدی با سازمان جاسوسی سیا ؛ اسناد معتبری را ارائه نداد اما پیش از این لئون پانه تا وزیر وقت وزارت دفاع آمریکا همکاری این پزشک پاکستانی با سازمان سیای آمریکا به منظور یافتن نمونه دی.ان.ای اسامه بن لادن را تایید کرده بود.

گفته می شود شکیل آفریدی با سازماندهی طرح غیر واقعی واکسیناسیون توانست نمونه دی ان ای فرزندان بن لادن را در شهر ابیت آباد در شمال پاکستان دریافت و پس از شناسایی محل اقامت بن لادن، اطلاعات لازم را در اختیار سازمان سیا قرار دهد.

شکیل آفریدی سال 1390 (2012) به جرم اجرای طرح غیرواقعی واکسیناسیون باهدف جمع آوری دی ان ای اسامه بن لادن، خیانت به کشور و همکاری با گروههای غیرقانونی، توسط سازمان قضایی ˈمقررات جرایم مرزیˈ (FCR) در مناطق قبایلی پاکستان به 33 سال حبس محکوم شده بود اما اکنون این حکم تغییر یافت.

کد خبر 253188
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز