دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

گروه سرزمین: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه برای نجات محیط‌زیست، نیاز به تقویت رویکردهای فرهنگی مرتبط با محیط‌زیست داریم، از دانش‌آموزان سراسر کشور خواست تا شیوه‌های غلط زیست‌محیطی را به والدین و مسئولان تذکر دهند تا رویه‌های نادرست گذشته اصلاح شود.

محیط‌زیست در مدارس پررنگ‌تر می‌شود


معصومه ابتکار
، دیروز در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و آموزش و پرورش گفت که داشتن آینده‌ای پاک و سالم حق مسلم همگان است. این هدفی است که با همکاری و همیاری دانش‌آموزان در راستای حفظ محیط‌زیست و نجات طبیعت ایران می‌توان به آن دست یافت.

کارشناسان و فعالان محیط‌زیست همواره از ضعف جایگاه محیط‌زیست در کتاب‌های درسی انتقاد کرده‌اند اما به‌نظر می‌رسد مسئولان محیط‌زیست تلاش می‌کنند این کمبود را برطرف کنند. تفاهمنامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت آموزش و پرورش که روز گذشته به امضای رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزیر آموزش و پرورش رسید گامی است برای دستیابی به این هدف تا آنجا که ابتکار گفت: این تفاهمنامه زمینه حفظ محیط‌زیست و حضور فعال‌تر دانش‌آموزان در این عرصه را فراهم می‌کند.

به گفته ابتکار اکنون در کتاب‌های درسی تا حدودی به موضوعات محیط‌زیست اشاره شده است. اما باید پررنگ‌تر و جدی‌تر به این مسئله نگاه شود در دولت تدبیر و امید که رویکردی زیست‌محیطی دارد امضای این تفاهمنامه نقطه عطفی برای توسعه در این بخش است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در بخشی از سخنان خود از رفتارهای بزرگ‌ترها انتقاد کرد و گفت که متأسفانه بزرگ‌ترها نسبت به اجرای شیوه‌های غلط زندگی عادت کرده‌اند به‌عنوان مثال انباشتن زباله یا الگوی غلط مصرف آب برخی از این عادات است اما دانش‌آموزان با تذکر دادن به بزرگ‌تر‌ها می‌توانند روش صحیح زندگی با حفظ محیط‌زیست را یادآور شوند. دانش‌آموزان به حفظ محیط‌زیست اعتقاد دارند، از این‌رو با اجرای برنامه‌های مدون و علمی می‌توان این روحیه را تقویت کرد.

ابتکار به مفید بودن امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان محیط‌زیست و وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: می‌توان با اینگونه اقدامات و همکاری‌ها، رویه نادرست گذشته را جبران کرد و مسیر صحیح توسعه پایدار را در پیش گرفت.

ارتقای آگاهی زیست‌محیطی کودکان

وزیر آموزش و پرورش در مراسم امضای این تفاهمنامه که در مدرسه دولتی دخترانه هاجر واقع در منطقه 7تهران برگزار شد گفت که اکنون به‌طور مختصر برخی مباحث محیط‌زیستی در کتاب‌های درسی وجود دارد اما با برنامه‌های مشترک بین سازمان حفاظت محیط‌زیست و آموزش و پرورش محتویات زیست‌محیطی پررنگ‌تر می‌شود.

علی‌اصغر فانی با اشاره به اینکه امضای این تفاهمنامه، حلقه مفقوده آموختن برای زیستن با دیگران را تکمیل می‌کند، یادآورشد که محیط‌زیست و منابع طبیعی متعلق به همه است و زمانی می‌توان در جامعه به راحتی زندگی کرد که بتوان حقوق شهروندی را رعایت کرد.

وزیر آموزش و پرورش از امضای تفاهمنامه حقوق شهروندی با معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت که این تفاهم‌ها وظیفه آموزش حفظ حقوق شهروندی را برعهده دارد و بستری مناسب را برای رعایت حقوق دیگران و حفظ محیط‌زیست فراهم می‌سازد. وی از پررنگ‌کردن موضوعات زیست‌محیطی در کتاب‌های درسی به‌عنوان تغییر دانش یاد کرد و گفت که با این اقدام، آگاهی کودکان نسبت به محیط‌زیست افزایش می‌یابد.

تفاهمنامه

تفاهمنامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و آموزش و پرورش در راستای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حفاظت از محیط‌زیست به‌عنوان یک وظیفه عمومی و با استناد به مفاد ماده 6آیین‌نامه اجرایی بند الف ماده 189قانون برنامه پنجم توسعه کشور و ایجاد فرهنگ زیست‌محیطی در مدارس، امضا شد و اعتبار آن 5سال است.

در این تفاهمنامه برخی تعهدات سازمان حفاظت محیط‌زیست بدین شرح اعلام شده است: حمایت فنی و کارشناسی از پروژه‌های بین‌المللی و آموزش محیط‌زیستی وزارت آموزش و پرورش و فراهم کردن زمینه مناسب برای استفاده کارشناسان و معلمان وزارت آموزش و پرورش در بخش برنامه‌های منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی محیط‌زیست.

برخی تعهدات آموزش و پرورش نیز از این قرار است: ایجاد پست کارشناس مسئول و کارشناس محیط‌زیست در دفتر سلامت معاونت تربیت‌بدنی، ارتقای کیفیت و کمیت مطالب آموزشی محیط‌زیست در کتاب‌های درسی، تنظیم و اجرای برنامه‌های آموزشی محیط‌زیستی معلمان، ظرفیت‌سازی‌ برای رشد کمی و توسعه کیفی تشکل‌های دانش‌آموزی در زمینه محیط‌زیست، ارزیابی و سنجش اثربخشی برنامه‌های آموزشی فرهنگی اجرا شده در زمینه محیط‌زیست، استفاده از ظرفیت مدارس هوشمند و بهره‌گیری از پتانسیل نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش برای ارائه آموزش محیط‌زیستی و ترویج فرهنگ محیط‌زیست و توسعه پایدار.

کد خبر 252587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز