همشهری آنلاین: در مجمع عمومی بنیاد بین المللی آموزش‌های محیط زیستی در دانمارک ( FEE ) ایران توانست پس از پنج سال عضویت موقت با رای قاطع اعضاء به عضویت دائمی این بنیاد مهم جهانی درآید.

عضویت دائم ایران در بنیاد جهانی آموزش‌های محیط زیستی

به گزارش ایرنا، مجمع عمومی FEE با حضور بیش از 93 نماینده از سازمان‌ها و کشورهای جهان و با سخنرانی کریستین براسبل وزیر محیط زیست دانمارک در کپنهاگ پایتخت دانمارک برگزار شد.

در این نشست سه روزه که هر دو سال یکبار با حضور تمام کشورهای عضو برگزار می‌شود، پروفسورهانس برونیکس مدیر عامل آژانس محیط زیست اروپا و اوا هانسن مشاور روابط عمومی و ارتباطات UN City در سخنرانی‌های خود بر نقش FEE در پیشبرد برنامه‌های آموزشی توسعه پایدار با موضوعات محیط زیستی تاکید کردند.

در ادامه این نشست گزارش رسمی هیات مدیره FEE از اقدامات انجام شده توسط ستاره سبز جهان که یک سازمان غیز دولتی زیست محیطی در ایران است به عنوان نماینده FEE در ایران قرائت شد که پس از مثبت ارزیابی شدن این اقدامات، ستاره سبز جهان از ایران توانست پس از پنج سال عضویت موقت با رأی قاطع اعضا به عضویت دائمی این بنیاد مهم جهانی در آید.

FEE از هر کشور فقط یک نماینده انحصاری دارد که از ایران ستاره سبز جهان به عنوان عضو رسمی و نماینده انحصاری FEE در ایران انتخاب شده است.

از جمله اقدامات مهم ستاره سبز جهان در بیش از یک دهه گذشته می‌توان به طراحی و اجرای برنامه‌های مهم زیست محیطی در حوزه کودکان و نوجوانان از قبیل اجرای طرح بین المللی Eco-schools ( مدرسه سبز)، اجرای طرح بین المللی یادگیری درباره جنگل‌ها (Learning about forest)، برگزاری جشنواره‌های بزرگ محیط زیستی، اجرای کارگاه‌های متعدد دانش آموزی در مدارس، تهیه بسته‌های آموزشی، برگزاری دوره‌های آموزشی معلم سبز و تهیه موزیک ویدیوهای آموزشی اشاره کرد.

در همین رابطه دانیل شفر مدیر دفتر جهانی FEE ضمن ابراز خشنودی از رای مثبت اعضا به عضویت دائمی ایران گفت: ایران یکی از کشورهایی است که برنامه‌های آموزشی FEE را با حضور هزاران نفر دانش آموز در مدارس به اجرا در آورده است.

از سوی دیگر یان اریکسون دبیر کل FEE این موفقیت بزرگ را به ایران تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که دولت ایران همچنان حمایت‌های خود از فعالیت‌های صورت گرفته را ادامه دهد.

فین بلدینگ تامسون مدیر بین الملل برنامه GREEN KEY نیز یکی دیگر از مدیران ارشد FEE بود که در مورد موفقیت ایران اظهار نظر کرد.

وی نیز با ابراز خرسندی از رای مثبت اعضا تاکید کرد: اخذ عضویت دائمی در این بنیاد برای هیچ کشوری کار ساده‌ای نیست ولی ایران توانست پس از اجرای دو برنامه بین المللی Eco-shools و Learning about forest LEAF به این موفقیت دست یابد.

گفتنی است تاکنون بسیاری از روسای FEE در کشورهای جهان از جمله آلمان، نروژ، کانادا، آمریکا، فرانسه ، برزیل، روسیه، چین، بلغارستان، انگلیس، یونان، ایتالیا، ترکیه، اسپانیا، فنلاند، بنگلادش، نیوزلند، امارات، هند و اردن این موفقیت بزرگ را به دفتر FEE در ایران و همه دوستداران محیط زیست ایران تبریک گفته‌اند.

هادی بهرامی رئیس بنیاد بین المللی آموزش‌های محیط زیستی FEE در ایران نیز در نامه‌های جداگانه ای خطاب به معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل حمایت از برنامه‌های زیست محیطی انجام شده و در نتیجه، کمک به دستیابی ایران به این موفقیت ارزشمند ملی و بین المللی تقدیر و تشکر کرد.

بنیاد بین المللی آموزش محیط زیست Foundation for Environmental Education FEE، نهادی غیرانتفاعی است که در سال 1981 با هدف ارتقای توسعه پایدار در سطح جهانی از طریق آموزش زیست محیطی (آموزش رسمی در مدارس، تربیت کارکنان و افزایش آگاهی عمومی) ازسوی کشورهای اروپایی تاسیس شده است.

این بنیاد تاکنون توانسته است نقش موثری در دستیابی به اهداف تعیین شده دهه آموزش برای توسعه پایدار (2014-2005) در عرصه جهانی داشته باشد تا آنجا که این برنامه به عنوان طرح برگزیده برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP ) در عرصه آموزش محیط زیست انتخاب شده است.

شایان ذکر است FEE در هر یک از کشورهای عضو تنها یک نماینده رسمی دارد که پس از گذشت پنج سال عضویت موقت در صورت مطلوب بودن عملکرد آنان، عضویت دائمی را دریافت می‌کنند.

از سوی دیگر با توجه به ممیزی های سخت گیرانه FEE در انتخاب اعضای خود، فقط 69 کشور توانسته اند عضو این بنیاد مهم زیست محیطی شوند.

کد خبر 265378

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha