مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالعات صورت گرفته توسط محققان سوئدی نشان می‌دهد، حضور در محیط‌های اداری باز و بدون مرزبندی، در کنار به اشتراک‌گذاری اتاقک های اداری کوچک عامل مهم شیوع بیماری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت بین کارمندان هستند.

محیط اداری

به گزارش ایسنا، در محیط اداری پلان آزاد(open-plan office)، حداقل کوچک‌سازی و محدود کردن فضا ایجاد می‌شود و کارمندان در یک محیط نسبتا بزرگ و بدون مرزبندی حضور دارند.

محیط اداری اتاقک‌بندی (flex-office) نیز شامل اتاقک‌های منفردی است که هر کارمند در طول روز در این محیط نسبتا بسته و محدود مشغول بکار می‌شود.

با وجود ویژگی‌های مثبت محیط اداری پلان آزاد از جمله تعامل بهتر کارمندان و ویژگی محیط اداری اتاقک‌بندی در فراهم کردن یک محیط کاری‌ آرام، تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که این محیط های کاری به شیوع بیشتر بیماری در بین کارمندان منجر می‌شوند.

محققان چهار دانشگاه در استکهلم، سلامت 2000 کارمند در هفت دفتر کار را مورد ارزیابی قرار داده و دریافته‌اند، نوع محیط اداری عامل تعیین کننده شیوع بیماری‌های مختلف در بین کارمندان است.

در این پژوهش، محققان میزان شیوع بیماری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت بین کارمندان و تعداد روزهای بیماری هر کارمند را در سال مورد بررسی قرار دادند.

نتایج بدست آمده نشان می دهد که شیوع بیماری‌های کوتاه‌مدت در زنان شاغل در محیط‌ اداری باز و بدون مرزبندی بیشتر است، درحالیکه شیوع بیماری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت بیش از هشت روز در مردان شاغل در محیط اداری اتاقک‌بندی دیده می‌شود که این مسئله ناشی از نظافت کمتر این محیط‌ها عنوان می‌شود.

نتایج یک مطالعه مستقل که توسط محققان دانشگاه آریزونا انجام شده، نشان می‌دهد در زمان حضور یک کارمند بیمار در محل کار، نیمی از سطوح تماسی شامل صفحه کلید رایانه، تلفن، میز کار، دستگیره در، دستگاه کپی، دکمه آسانسور و یخچال آلوده می‌شوند.

شستن مرتب دست و استفاده از مواد ضد عفونی کننده به پیشگیری از شیوع بیماری در بین سایر کارمندان کمک شایانی می‌کند.

محققان هشدار می‌دهند که نبود محل کار خصوصی‌تر، همچنین اشتراک محیط کار با جمع زیادی از افراد، یکی از عوامل شیوع بیماری بین کارمندان و کاهش راندمان کاری محسوب می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله Ergonomics منتشر شده است.

کد خبر 251830
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز