همشهری‌آنلاین: آلبوم بعد یازدهم که حاصل آهنگسازی و ذوق‌ورزی‌های حافظ ناظری و همکاری او با برخی از آهنگسازان و موزیسین‌های دیگر کشورهاست،عصر یکشنبه ۱۱ اسفند در برج میلاد رونمایی شد.

به گزارش سایت انجمن موسیقی ایران این مراسم با حضور اهالی رسانه و همچنین چهرهایی چون شهرام ناظری، رسول خادم، لوریس چکناواریان، جواد مجابی، محمد سریر، علی ترابی، صدیف رامبد، حمیدرضا نوربخش، داریوش پیرنیاکان، نادر مشایخی، مهدی آذرسینا، هومان اسعدی، شاهرخ  تویسرکانی، داوود گنجه‌ای، دکتر کامران پارسی‌نژاد و زیدالله طلوعی از ساعت  15 و 45 دقیقه روز یکشنبه آغاز شد.

حمیدرضا نوربخش که مجری‌گری این مراسم را بر عهده داشت درباره آلبوم«بعد یازدهم» گفت: ما امروز در این مکان دور هم جمع شده‌ایم تا شاهد اثری خاص در موسیقی ایران باشیم که من از این بابت بسیار خوشحالم. هر چند که من نیز مانند شما برای دیدن این مراسم دعوت شده بودم اما دوستان خواستند تا اینجا بنشینم و برنامه را اداره کنم.

مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه افزود: این اثر از چند منظر دارای اهمیت فراوان است؛ اول اینکه حضور ایران در عرصه‌های جهانی همواره از چالش‌های بزرگ اهالی موسیقی در کشورمان بوده و هست و نحوه حضور پیدا کردن در مارکت‌های بزرگ جهانی نکته‌ای است که فکر همه ما را در این سال‌ها به خود مشغول کرده بود

 نوربخش در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز شاهد هستیم که هنرمندان ما و به خصوص جوان هنرمندی چون حافظ ناظری به پشتوانه حمایت‌های پدر استادش توانسته حرکتی ویژه در این زمینه انجام دهد و کمپانی که هیچ بخشی از موسیقی ما تاکنون نتوانسته با آن ارتباط داشته باشد پشتوانه کارش شده است. این اولین بار در خاورمیانه است که کمپانی بزرگی از یک اثر موسیقایی حمایت می‌کند. امیدوارم این سرآغازی برای همکاری اهالی موسیقی ما با کمپانی‌های بزرگ جهان باشد.

مدیرعامل خانه موسیقی درباره اثر«بعد یازدهم» گفت: از چند جهت این اثر می‌تواند ممتاز باشد؛ یکی اینکه در این آلبوم کسانی همکاری داشته که مجموعا توانسته‌اند 38 بار جایزه گرمی را که به نوعی جایزه اسکار موسیقی محسوب می‌شود دریافت کنند؛ ضمن اینکه ضبط این اثر حدود 5 هزار ساعت طول کشیده و مراحل مختلف آن در 5 کشور انجام شده که این خود اهمیت این پروژه را نشان می دهد.

جواد مجابی دیگر سخنران این مراسم بود که پس از قرار گرفتن پشت تریبون کلیتی درباره موسیقی و جایگاه آن در بین سایر هنرها ارائه کرد و گفت: به تعبیری موسیقی حتی پیش از زبان و یا مقارن با پدید آمدن زبان به وجود آمده است. موسیقی یک مسئله انسانی است و از ذات انسان سرچشمه می‌گیرد و با جسم و روح او سر و کار دارد.

جواد مجابی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: موسیقی الفبای ذهن‌های عالی است؛ موسیقی از نظر علمی مدارهایی را در ذهن روشن می‌کند که مربوط به لذت و خوشی است. امیدوارم کسانی که سیاست‌های فرهنگی را تدوین می‌کنند در جریان باشند که موسیقی در سراسر جهان پیام آور صلح و دوستی بوده و انسان با موسیقی به اوج عواطف انسانی می‌رسد و باعث نزدیکتر شدن انسان‌ها می‌شود.

دکتر پارسی نژاد دیگر سخنران این برنامه نیز دقایقی درباره همکاری شعر و موسیقی به خصوص در اشعار مولانا برای حاضران در مراسم صحبت کرد و گفت: اسناد زندگی مولانا نشان می‌دهد که او با ترمینولوژی و حوزه اصطلاحات موسیقایی کاملا آشنایی داشته است. نکات مختلفی از اشعار مولانا وجود دارد که نشان می‌دهد او موسیقی دوره خود را می‌شناخته است. تکرارهای نامرئی که در برخی از اشعار مولانا وجود دارد شاهدی است بر چند آوایی در موسیقی آن روزهای ایران.

محمد سریر نیز پس از دکتر پارسی‌نژاد پشت تریبون قرار گرفت و گفت: موسیقی ما در دوره های مختلفی در تاریکی قرار دارد و جز اشاره های کوچکی چیز دیگری در مورد موسیقی آن دوره های نمی دانیم. در بسیاری از این دوره ها موسیقی آن آزادی عمل را نداشته است؛ اما در 50 سال اخیر که ما از آن آگاهی داریم هنرمندان برجسته‌ای داشته‌ایم که از امکانات مناسب کم‌بهره بوده‌اند.

رئیس هیئت‌مدیره خانه موسیقی در ادامه افزود: امروز ما باید موسیقی‌مان را با زبانی بین‌المللی عرضه کنیم تا بتوانیم امکان گفتگو داشته باشیم و این دقیقا کاری است که بسیاری از کشورها انجام داده اند. وقتی دانشی قرار است در عرصه بین‌المللی عرضه شود آن را ترجمه می‌کنند و ما در زمینه موسیقی نیز باید به این زبان دست پیدا کنیم. این نکته بسیار مهمی است که ما ورود کنیم به زبانی که قابل جذب و قابل فهم برای مردم کشورهای دیگر باشد.

وی همچنین عنوان کرد: معنی جهانی شدن این نیست که تمام دنیا بیایند و موسیق ایرانی گوش کنند؛ معنی‌اش این است که در خارج از ایران به دیدن کنسرت‌هایمان بیایند و امکان شناخت و تفاهم و گفتگو بین ما به وجود بیاید و این همان اعتباری است که موسیقی ما می‌تواند برای کشورمان داشته باشد.

محمد سریر ادامه داد: انتشار این آلبوم که گامی در همین راستا است را تبریک می‌گویم و امیدوارم در آینده شاهد اتفاقات بیشتری در این زمینه‌ها باشیم.

در ادامه این مراسم حافظ ناظری آهنگساز و خواننده اثر «بعد یازدهم» گفت: وقتی ساخت این اثر را آغاز کردم فکر نمی‌کردم هیچ زمانی تمام شود چون هر روز این کار بزرگ و بزرگتر می‌شد.

وی ادامه داد: من با وجود اینکه در خانواده‌ای کاملا سنتی بزرگ شدم سعی کردم همیشه در موسیقی، زبان و شخصیت خودم را داشته باشم و مقلد نباشم.

این آهنگساز با بیان اینکه برای اولین بار است اثری از من در ایران منتشر می‌شود، اظهار داشت: «بعد یازدهم» برای من یک اثر موسیقایی به حساب نمی‌آید بلکه در آن سعی کردم ایده‌های هنری را نشان دهم و به موسیقی ایرانی از پنجره نگاه خودم بنگرم.

وی افزود: این اثر با فکر بوجود آمده و تلاش من در ساخت آن پاسخ گفتن به سوالاتی در زمینه موسیقی برای خودم بوده است.

حافظ ناظری بیان داشت: هدف من در ساخت پروژه رومی ملی است و از آنجایی که خودم را قطره‌ای از هنر و موسیقی ایرانی می‌دانم معتقدم که باید همه دست به دست هم دهیم تا تاریخ و هنر و موسیقی کشورمان را به دنیا معرفی کنیم و فرصت جهانی شدن موسیقی ایرانی را بوجود آوریم.

این آهنگساز با اشاره به اینکه موسیقی من شبیه هیچ اثری نیست، گفت:سمفونی رومی یک سمفونی بر اساس اشعار مولانا نیست بلکه اسم پروژه‌ای است که سعی دارد موسیقی شرق و غرب را با هم پیوند دهد . این سمفونی آثار مختلفی تولید خواهد کرد که «بعد یازدهم» اثر شماره یک از این پروژه است که در تمام دنیا منتشر می‌شود.

وی در ادامه به توضیح بخش‌های مختلف «بعد یازدهم» پرداخت و افزود: این اثر از 4 فصل تشکیل شده که به نوعی فلسفه آفرینش را بیان می کند به گونه‌ای که در بخش اول سفر زمان ، فصل دوم رسیدن به زمین خاکی ، فصل سوم هفت شهر عشق عطار و تکامل انسان برای رسیدن به یگانه هستی و فصل چهارم برگشت ابدی و جاودانه انسان را روایت می‌کند.

حافظ ناظری که آهنگسازی و خوانندگی آلبوم «بعد یازدهم» را برعهده داشته، درباره خصوصیت این اثر اظهار داشت: این کار یکی از معدود آثاری است که از نظر خوانندگی، آهنگسازی و ارکستراسیون حرکت تازه‌ای را برای گفتن دارد. من در این آلبوم سعی کرد‌ه‌ام آواز ایرانی را برای اولین بار به صورت یک ساز نشان دهم.

این خواننده در پایان صحبت‌های خود گفت: من سعی کردم در حد بضاعت خودم در ساخت «بعد یازدهم» قدمی برای معرفی فرهنگ ایران به جهان بردارم و بتوانم تصویر متفاوتی از موسیقی‌مان را به دنیا نشان دهم.

بعد از صبحتهای ناظری ، بخش‌هایی از این اثر برای حاضران پخش شد و در ادامه لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر پشت تریبون قرار گرفت و درباره آنچه از این موسیقی شنیده گفت: خیلی تحت تاثیر این اثر قرار گرفتم من معتقدم که موسیقی بی نهایت است و هر کدام از هنرمندان به عنوان یک ستاره در آسمان هنری کشورمان سبکی برای خودشان دارند و باید حرف خودشان را بزنند. من خوشحالم که جوانان ما پرچم کشورمان را به دنیا نشان می دهند.

در پایان مراسم رونمایی از اثر «بعد یازدهم» به آهنگسازی و خوانندگی حافظ ناظری، شهرام ناظری نیز گفت: پسرم حافظ برای کارهایش ارزش قائل است و جوانی است که توانسته از تکنیک خاصی برخوردار شود. او درجریان فعالیت موسیقایی خود سازی ساخته که نقش اجرایی دارد و توانسته از آن در دونوازی با استاد ذاکر حسین بهره ببرد.

وی ادامه داد: او در بخش آواز کارهای نویی انجام داده که شاید امروز نتوان درباره آنها قضاوت کرد.

ناظری در خاتمه خاطر نشان کرد: باید جوانان را که ستارگان موسیقی ایران هستند به گونه ای تربیت کنیم که هر کس حرف خودش را بزند تا مجموعه این ستارگان آسمان موسیقی کشورمان را تشکیل دهند.

کد خبر 251734
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز