همشهری آنلاین: محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: حضرت علی (ع) می‌فرمایند دنبال کسانی بروید که خدا به آنها کمک کرده است تا اول خود را اصلاح کنند و اندوه قیامت و ترس از خدا در وجودشان آشکار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه و عضو حقوقدان شورای نگهبان در نشستی دیگر از سلسله جلسات «درسهایی از نهج البلاغه» در مسجد هفتاد و دوتن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی، درباره توصیه های امام علی(ع) درخصوص اجتناب از دوستی با کذاب نکات دیگری را مطرح کرد.

وی با اشاره به دو معنای انسان کذاب یعنی «فردی که زیاد دروغ می‌گوید» و «فردی که دروغ بزرگ می‌گوید»، اظهار کرد: یکی از مصادیق گروه دوم آنهایی هستند که بدون داشتن صلاحیت دینی و علمی ادعاهایی می‌کنند که شایسته‌اش نیستند و خودشان را در منصبی می‌نشانند که لیاقتش را ندارند؛ نمونه ای از این افراد آنهایی هستند که با ادعاهای معنوی، خود را هادی مردم معرفی می کنند در حالی که باید از آن‌ها اجتناب کرد.

به گفته اسماعیلی، افرادی که خود را دارای صلاحیت معنوی و دینی معرفی می کنند، آگاهانه و خودخواسته و مردمی که گرد این گروه جمع می‌شوند، ناآگاهانه و ناخواسته جهنمی می‌شوند.

وی افزود: در روایتی از امام علی (ع) ذکر شده؛ افرادی که دروغ بزرگ می‌گویند و ادعاهای بی اساس دارند، خودشان را با آگاهی و فهم و مخاطبانشان را با شبهات بدبخت می کنند زیرا پیروان آنها واقعیت را نمی‌دانند و اگر می‌دانستند که این گروه کذاب هستند، گردشان جمع نمی‌شدند.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) با ذکر این توضیحات عالم نمایان را نمونه ای از افراد کذاب معرفی کرد و ادامه داد: عده ای به دنبال این افراد می‌روند که دین را پیدا کنند در حالی که بدبخت می‌شوند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان سپس در توضیح نشانه های این گروه از کذابان به بخشی از خطبه 87 کتاب شریف نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: در این خطبه حضرت علی (ع) می فرمایند دنبال کسانی بروید که خدا به آن ها کمک کرده است تا اول خود را اصلاح کنند و اندوه قیامت و ترس از خدا در وجودشان آشکار است اما گروه دیگری هم هستند که خودشان را عالم می نامند و ادعای عالمی می کنند در حالی که حتی سواد هم ندارند.

وی با ذکر روایتی از رسول اکرم (ص) مبنی بر این که علمای واقعی ادعای علم ندارند، دومین نشانه علم از زبان امیرالمومنین(ع) را عمل کردن به آن معرفی کرد و افزود: حضرت علی (ع) در حکمت 166 نهج البلاغه می‌فرمایند علم اگر علم باشد همراه با عمل است و اگر فردی واقعا "بداند"، عمل می کند. هم چنین در حکمت 107 نیز اشاره می کنند که عالم حرف‌های زیبایی می‌زند اما وقتی عمل نمی‌کند، همانند نادان حیرت زده ای است که از جهل خود خارج نمی شود و حجت خدا بر این شخص بزرگ تر، سرزنش و حسرتش نیز در قیامت بیشتر است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی عالمی از علم خود استفاده نمی‌کند، چطور می‌خواهد به ما سود برساند؟ از همین روست که ذوالقرنین در وصیت نامه‌اش تاکید می‌کند که دنبال آموختن از کسی که خود از علمش چیزی یاد نگرفته، نباش.

اسماعیلی در پایان با بیان این که هدایت به معنای انتخاب صحیح مقصد و مسیر است، تصریح کرد: اگر فردی هدفش را درست انتخاب کند اما مسیرش اشتباه باشد یا بالعکس، هدایت نخواهد شد و عالم نمایان همیشه در یکی از این دو حالت، مطالب اشتباه به مردم عرضه می‌کنند.

جلسه درس‌هایی از نهج البلاغه، چهارشنبه هر هفته پس از نماز مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی به نشانی پائین تر از میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان شهید صیرفی پور برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم علاقمندان آزاد است.

کد خبر 251383
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز