گروه سرزمین - محمد باریکانی: اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور با اعلام نظر مثبت معاون گردشگری کشور به‌زودی به‌عنوان مجمع یا جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور دارای هویت مستقل در صنعت گردشگری کشور می‌شوند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی هویت مستقل می‌گیرند


معاون گردشگری کشور که به‌منظور بازدید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی مناطق کویری ایران به استان اصفهان سفر کرده بود در پاسخ به این سؤال همشهری که مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی درخواست تشکیل یک اتحادیه مستقل دارند و سازمان میراث فرهنگی تا چه اندازه قادر به اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای تشکیل این اتحادیه است؟ در جمع مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی منطقه خور و بیابانک گفت: تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور به اندازه‌ای نیست که براساس قانون بتوانند تبدیل به اتحادیه شوند.مرتضی رحمانی موحد اما به مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور پیشنهاد کرد تا با تشکیل یک جامعه همچون جامعه هتلدارها یا جامعه تورگردان‌ها قادر به برخورداری از هویت صنفی مستقل شوند.

این پیشنهاد که مورد استقبال مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی قرار گرفت در پایان جلسه‌ای عنوان شد که در آن انتقادات زیادی از سوی فعالان صنعت گردشگری به مسئولان دولتی و برنامه‌های گذشته در موضوع حمایت از اقامتگاه‌های بوم‌گردی مطرح شد.

اشتغال مستقیم برای 15نیروی کار

مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی همچنین از بازگرداندن مسافران و گردشگرانی که برای اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی به مناطق کویری ایران سفر می‌کنند گلایه کردند. مازیار آل‌داوود مالک اقامتگاه بوم‌گردی آتشونی در روستای گرمه، با اشاره به مشکلات موجود در مسیر اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌‌گفت: اقامتگاه‌های بوم‌گردی موجب بازگرداندن رونق اقتصادی جامعه روستایی و ایجاد روند مهاجرت معکوس در مهاجرت به شهرهای بزرگ نقش بسیار مهمی دارند.

مازیار آل‌داوود همچنین از دستگاه‌های دولتی درخواست کرد تا برنامه‌ریزی و هدفمندی صحیح در موضوع اقامتگاه‌های بوم‌گردی داشته باشند. به گفته مازیار آل‌داوود هر یک از اقامتگاه‌های بوم‌گردی بدون آنکه از وام‌های دولتی یا تسهیلات بانکی استفاده کنند با سرمایه‌گذاری شخصی برای 15نفر شغل مستقیم ایجاد کرده‌اند.

آل‌داوود می‌گوید: سرمایه‌گذاران در بخش اقامتگاه‌های بوم‌گردی در صنعت گردشگری بیش از نیاز به تسهیلات دولتی نیازمند امنیت سرمایه‌گذاری به‌ویژه در سرمایه‌گذاری از خارج مناطق هستند. سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری در بخش اقامتگاه‌های بوم‌گردی اعتقاد دارند که سرمایه آنها در بوم‌گردی و طبیعت گردی روستاها و مردمان روستا با حفظ فضای روستایی، کشاورزی و دامداری است. مازیار آل‌داوود در این مورد می‌گوید: گردشگران خارجی که به ایران می‌آیند و برای بازدید از مناطق کویری به استان اصفهان سفر می‌کنند علاقه‌مند به بازدید از زندگی بومی مردم ایران هستند و آنچه برای آنها در سفر به ایران اهمیت دارد آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم بومی در کشور است.

بوم‌گردی درحاشیه کویر نمک

از میان 40 اقامتگاه بوم‌گردی در کشور 23 اقامتگاه تنها در منطقه خور و بیابانک وجود دارد که از این میان روستای فرحزاد و روستای مصر دارای بیشترین حجم اقامتگاه‌های بوم‌گردی در مناطق کویری و بیابانی ایران هستند. همچنین تقاضای ایجاد 30 اقامتگاه بوم‌گردی جدید در کشور نیز به معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی رسیده است. ‌مازیار آل‌داوود می‌گوید: نباید اینگونه باشد که یک روستا دارای 10 اقامتگاه بوم‌گردی شود و روستاهای زیبای دیگر فاقد اقامتگاه و محروم از فواید صنعت گردشگری شوند.

مازیار آل‌داوود از معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی درخواست کرد تا اتحادیه مستقل اقامتگاه‌های بوم‌گردی تشکیل شود. شبکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور با بهره‌گیری از جاذبه‌های گردشگری در روستاهای کشور به‌ویژه در مناطق کویری توانست بخش جدیدی به صنعت گردشگری کشور بیفزاید که براساس آن رونق اقتصادی به روستاها بازگردد، روند مهاجرت روستاییان به‌ویژه جوانان یک روستا به شهرهای بزرگ معکوس شود، میزبانی از گردشگران به‌ویژه گردشگران خارجی در کشور به‌صورت کاملا بومی و ایرانی‌ و عرضه صنایع‌دستی بومی در روستاها انجام شود.

اتحاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: 25درصد خاک ایران کویر و بیابان است که 17 یا در برخی روایات 19 استان کشور را در برمی‌گیرد. به گفته مرتضی رحمانی موحد، گردشگری عامل توسعه اقتصادی و اشتغال و بستری برای رشد و تعالی فرهنگی است. معاون گردشگری کشور با تأکید بر وجود وفاق عمومی برای حل مشکلات اقامتگاه‌های بوم‌گردی در صنعت گردشگری می‌گوید: اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور مدل جدید کاری در صنعت گردشگری است و باید مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی با یکدیگر متحد شوند تا جامعه محلی از خلاقیت آنها در ابداع شیوه نوین میزبانی از گردشگران بهره‌مند شود.

معاون گردشگری کشور همچنین از رئیس اداره میراث فرهنگی اصفهان درخواست کرد تا در مسیر تشکیل اجتماع مستقل اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور با مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی همکاری کند تا اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور به‌عنوان الگویی در شیوه نوین خدمات‌رسانی به گردشگران و صنعت گردشگری در ایران دارای هویت مستقل شوند.

کد خبر 251330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز