همشهری آنلاین: ادوارد اسنودن، افشاگر معروف آمریکایی، اسناد جدیدی از اقدام‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس و ورود آنها به حریم خصوصی میلیون‌ها کاربر یاهو که هیچ سوءسابقه‌ای هم ندارند، منتشر کرد.

Optic Nerve

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، بر اساس اسنادی که پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی امریکا منتشر کرده است، این نهاد اطلاعاتی با همکاری یک نهاد اطلاعاتی انگلیسی از وبکم میلیون‌ها کاربر یاهو جاسوسی و تصاویر وب کم آنها را ره‌گیری و ذخیره کرده است.

روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار اسناد محرمانه فاش شده توسط اسنودن، اعلام کرد: تنها در یک دوره شش ماهه سال 2008، نهاد نظارت اینترنتی انگلیس موسوم به GCHQ بیش از یک میلیون و هشتصد هزار کاربر نرم افزارهای اینترنتی یاهو را از طریق تماس های تصویری، رصد و تصاویری از کاربران گردآوری کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، نهاد نظارت اینترنتی انگلیس (GCHQ) با استفاده از برنامه جاسوسی به نام "آپتیک نرو" (عصب بینایی) (Optic Nerve) هر پنج دقیقه یک بار از کاربران تماس‌های ویدیویی عکس می‌گرفته است.

هدف از اجرای این طرح آزمایشی، تشخیص خودکار هویت افرادی است که مورد هدف دستگاه‌های اطلاعاتی قرار دارند.

نهاد نظارت اینترنتی انگلیس موسوم به GCHQ در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ به وسیله این نرم افزار جاسوسی (اپتیک نرو) تصاویر وب‌کم چت یاهو را جمع‌آوری و ذخیره کرده است.

گاردین واکنش شرکت یاهو به این اقدام دولت انگلیس را خشم آلود عنوان کرد و افزود: یاهو تاکید کرده که نه تنها در جریان این برنامه نبوده است بلکه نهادهای اطلاعاتی با این اقدام مرحله جدیدی از تجاوز به حریم خصوصی کاربران یاهو را آغاز کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که نهادهای امنیتی آمریکا و انگلیس از طریق انواع ابزار ارتباطات مانند تلفن‌های هوشمند و اینترنت، اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کنند.

یکی از جدیدترین این گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بازی‌های پر طرفدار " انگری بردز" در گوشی‌های تلفن هوشمند به ابزاری برای گردآوری اطلاعات تبدیل شده است.

کد خبر 251288
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز