همشهری آنلاین: پیامبر اسلام(ص) فرمودند: کسى که لباسى بپوشد و با آن کبر بورزد، خداوند او را در کنار دوزخ به قعر زمین مى‌فرستد و همنشین قارون خواهد بود، چرا که او نخستین کسى بود که غرور و کبر را بنیاد نهاد.

اخلاق نیک

یک آیه از قرآن کریم

«وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا: و بندگان خداى رحمان کسانى‏اند که روى زمین به نرمى گام برمى‏دارند و چون نادانان ایشان را طرف خطاب قرار دهند به ملایمت پاسخ می ‏دهند.» (سوره فرقان/ آیه 63)

چند حدیث در مورد اخلاق نیک و برخورد با دیگران

رسول خدا(ص) می فرمایند: "برترین شما نیکوکارترین شما از نظر اخلاق است. آنان که خود را آماده خدمت کرده و با دیگران با الفت و محبّت زندگی می کنند." امام محمد باقر(ع) نیز می‌فرمایند: کاملترین مردم از لحاظ ایمان خوش خُلق ترین آنهاست". همچنین رسول خدا(ص) می‌فرمایند: بیشترین چیزی که امتم را به بهشت می‌برد، تقوای خدا و حُسن خلق است."

در حدیثى از رسول خدا(ص) آمده است: «من مشى على الارض اختیالا لعنه الارض ، و من تحتها، و من فوقها: کسى که از روى غرور و تکبر، روى زمین راه رود زمین و کسانى که در زیر زمین خفته اند، و آنها که روى زمین هستند، همه او را لعنت مى کنند! همچنین در حدیث دیگری آمده است پیامبر از راه رفتن مغرورانه و متکبرانه نهى کرد و فرمود: کسى که لباسى بپوشد و با آن کبر بورزد، خداوند او را در کنار دوزخ به قعر زمین مى‌فرستد و همنشین قارون خواهد بود، چرا که او نخستین کسى بود که غرور و کبر را بنیاد نهاد.

درس‌های اخلاق حسن رمضانی

تأثیر عرفان بر اخلاق و رفتار غیرقابل انکار است، علاقه مندان برای آشنایی با مبانی عرفان نظری و عملی می توانند شرح و توضیح منازل سیر و سلوک در عرفان عملی را با تدریس استاد حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی، گوش کنند. منزل سوم «محاسبه» است که مجموعه توضیحات این موضوع در چند جلسه است که جهت استفاده در سایت وی قرار گرفته است. علاقه مندان جهت دانلود هم می‌توانند اینجا را  http://www.ramazani.org کلیک کنند.

علاقه مندان به مباحث قرآنی

یکی از مسائلی که عارفان مسلمان درباره قرآن کریم، بر آن تأکید می‌کنند، وجود مراتب متعدد معنایی برای قرآن کریم، به صورت طولی و مترتب بر یکدیگر است، به گونه‌ای که برخی از آنها ظاهر آیات و بسیاری دیگر، باطن آیات محسوب می‌شوند.

در مقاله مراتب متعدد معنایی قرآن کریم از منظر عارفان مسلمان نوشته حسین مظفری ضمن بیان نمونه‌هایی از سخنان عارفان مسلمان در این زمینه، ایده مزبور با استفاده از آیات و روایات به اثبات رسیده و از جمله به سه دسته از آیات به صورت مختصر اشاره شده و نه دسته از روایات نیز به صورت نسبتاً مفصل مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفته است.

علاقه مندان برای مطالعه مقاله می‌توانند به لینک http://www.irip.ir/Home/Single/4984 مراجعه کنند.

درس‌های اخلاقی آیت الله مجتهدی تهرانی

علاقه مندان به مباحث اخلاق مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی می‌توانند به بیان روایتی از زبان شیوای ایشان از امیرالمؤمنین (ع) در مورد فرد عاقل که باید شبانه روزش را به چند بخش تقسیم کند و به عبادت و محاسبه اعمال خویش و رسیدگی به امور دینش بپردازد گوش دهند.

این فایل را می‌توانید از لینک 8sobh.ir/fa/news/25059 گوش کنید و یا سخنرانی‌های دیگری از ایشان را هم ببینید و یا دانلود کنید.

سخنرانی استاد پناهیان

علاقه مندان به مباحث آخرالزمان و ظهور حضرت حجت(عج) می توانند به فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام پناهیان گوش دهند که بسیار آموزنده و جالب است. اینجا کلیک کنید: http://57clip.blogfa.com/tag

مداحی محمدرضا طاهری

علاقه مندان به مداحی‌های محمدرضا طاهری می‌توانند فایل‌های مختلفی از مداحی‌های محمدرضا طاهری را از لینک https://www.rasekhoon.net/media/2875  دریافت و استفاده کنند.

مطالعه کتاب:

علاقه‌مندان به مطالعه کتاب می‌توانند کتاب صد حکایت تربیتی مرتضی بذرافشان را مطالعه کنند که اخیرا توسط بوستان کتاب منتشر شد. پیدایش موانع و مشکلات فراوان در مسیر تربیت فرزندان، شناخت شیوه‌‌هاى درست و کارآمد تربیتى را ضرورى مى‌سازد، شیوه و سیره اولیاى الهى در تربیت مى‏‌تواند راهى مؤثر در هدایت فرزندان باشد.

کتاب حاضر، سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) و بزرگان را در تربیت کودکان و نوجوانان بیان مى ‏کند و نکته‏ هاى روان شناختى و تربیتى آنرا به خواننده ارائه مى‏ دهد.

کد خبر 251240
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز