دوشنبه ۴ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۶
۰ نفر

لیلا خاکسار: تا پایان امسال ظرفیت درمانی برای 320 هزار معتاد ایجاد خواهد شد.

محمدرضا جهانی جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همزمان با آغاز هفته مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: ‌در آغاز این هفته 70 تن مواد مخدر، 60 تن در تهران و10 تن در شهرستان‌ها به آتش کشیده خواهد شد.

وی افزود: همچنین در برنامه توسعه مراکز درمانی معتادان این مراکز که در حال حاضر 714 مرکز است به 1400 مرکز افزایش خواهد یافت ضمن این‌که درمان به شکل موقت نخواهد بود و مراکز درمانی سقف پذیرش ندارند و در سیستم درمانی طی مراحل درمانی سه‌گانه به درمان معتادان خواهند پرداخت.

جهانی در ادامه گفت: در حال حاضر 2 هزار و 722 معتاد پرخطر در تهران جمع‌آوری شده‌اند که 608 نفر به مراکز درمانی خصوصی ،673 نفر به مراکز دولتی و 444 نفر به تشکل‌های غیر دولتی معرفی شده‌اند. همچنین 804 نفر هم تحویل خانواده‌ها و یا دارای کارت درمان هستند و 193 نفر به مرکز درمانی شفق فرستاده شده‌اند که تنها 7 درصد این تعداد است و این بدان معناست که معتادان در مراحل مختلف درمانی قرار می‌گیرند و در مراکز به مدت طولانی نگهداری نمی‌شوند.

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران همچنین به برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: روز اول مصادف با پنجم تیر ماه روز جهانی و بزرگداشت مبارزه با مواد مخدر و روز ایثار و شهادت نامگذاری شده که مراسم امحای بیش از 60 تن در تهران و 10 تن در یزد، کرمان و شیراز برگزار می‌شود و تعدادی از مقامات و سفرا و مسئولین دولتی، خانواده شهدا و منتخبین دستگاه‌ها که در مبارزه با مواد مخدر دخالت دارند به شکل نمادین مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

جهانی همچنین با اعلام این‌که از این پس بیش از 50 درصد اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر این کشور به سمت مقابله با توزیع‌کنندگان مواد مخدر می‌رود، گفت: از هر طرح جدیدی که در جلوگیری از گسترش اعتیاد در کشور ارائه شود استقبال می‌کنیم.

ممنوعیت تردد معتاد بدون کارت درمانی

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، نیز با اشاره به این‌که بر اساس آمار، ورودی به مراکز درمانی نسبت به سال گذشته 2 برابر شده، اعلام کرد: پلیس در نظر دارد تا در کشور هیچ معتادی بدون کارت درمانی در سطح شهر تردد نکند.

به گفته حسین آبادی، بر اساس آمارها، ورودی به مراکز درمانی نسبت به سال گذشته 2 برابر شده که این نشان دهنده موفقیت پلیس در اجرای این طرح و در نتیجه عدم حضور معتادان در سطح شهر است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در تهران، نتایج قابل قبولی در پی داشت و از شنبه نیز در 10 کلان شهر به اجرا درآمد.

درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در پیامی ‌به مناسبت روز بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن از تمامی‌ کشورهای عضو سازمان ملل خواست درمان اعتیاد را در فرایند سلامت عمومی‌ و خدمات اجتماعی ادغام کنند.

بان کی مون در پیام خود گفت: درمان موثر برای آنانی که دچار اعتیاد شده‌اند، بسیار مهم است.

وی افزود: سوء‌مصرف مواد افیونی بیماری است که باید بر اساس شواهد و نه نظریه غیر علمی‌ درمان شود.

دبیرکل کشورهای عضو ملل متحد را تشویق کرد توجه بیشتری به تشخیص اولیه اعتیاد مبذول داشته و برای جلوگیری از اعتیاد و بیماری‌هایی که از آن راه مانند ایدز و هپاتیت گسترش می‌یابند و به‌طور کلی همه اشکال اعتیاد، تلاش بیشتری کنند.

وی تاکید کرد: مبارزه با مواد مخدر تلاشی دسته‌جمعی می‌طلبد و نیازمند رهبری سیاسی و منابع کافی به‌ویژه امکانات بیشتر و بهینه درمانی است.

کد خبر 25108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز