همشهری‌آنلاین: چهارمین شماره ماهنامه نمایه تهران با پرونده‌ای درباره آسمانخراش‌های تهران و ساختمان‌های بلندمرتبه و برج‌ها بر پیشخوان مطبوعات نشسته است.

به گزارش همشهری‌آنلاین در شماره چهارم تقریبا خط و ربط و تقسیم بندی مطالب و نوع نگاه یادداشت نویسان به موضوعی که نشریه به دنبال آن است تا حدودی مشخص شده است. اگر چه هنوز راه درازی در ادامه مسیر وجود دارد. یادداشت نویسی وگفت وگوی با برخی از اعضای شورای شهر از جمله ویژگی‌های این نشریه به شمار می‌رود.

در این شماره پنج بخش مجزا را می‌توان دید مشاهده کرد و خواند. یادداشت‌ها که سرمقاله هم جزوه آن است  با موضوعات و نویسندگان زیر در ابتدای نشریه آمده است: در رثای فضاهای عمومی؛آیا محاسن زیرگذر چهارراه ولی عصر به معایب آن می‌چربد؟ از علی رنجی پور(سردبیر)/ صدق الله العلی العظیم از سید عبدالجواد موسوی/شهر فرنگ فرهنگ از محمود آموزگار/ارامنه و آشوریان از احمد مسجدجامعی/ مخاطرات شهر سیزده میلیونی از مهدی زارع/ ناصرالدین شاه و سود غیرعملیاتی بانک‌های خصوصی/ علی نیلی/جنسیت و فضااز شادی عزیزی/ چگونه فوتبال فوتبال شد از سید احمد محیط طباطبایی/ گزیده‌ای از تاریخ خاطره‌زدای شهر تهران از محمدرضا غلامی/ حسن آباد نصفه و نیمه از نرگس خاتون خدابنده.

پرونده این شماره که حجم اعظم نشریه هم به آن اختصاص یافته است به بلندمرتبه سازی اختصاص یافته است که در آن مطالب زیر‌آمده است:

50 سال سرگردانی از علی رنجی‌پور/تزاژدی آسمانخراش‌ها از ناصر فکوهی/تهران زیزپا از علی میرفتاح/یک حکم سرنوشت تهران را عوض کرد/ گفت وگو با سهراب مشهودی/شهرها را آدم‌ها می‌سازند به شکل و شمایل خود از ترانه یلدا/ از یادمان تا هرج و مرج از سید احمد محیط طباطبایی/ آیا تهران به بلندمرتبه‌سازی نیاز دارد؟ از محمد سالاری/ از سر گشاد در شیپور دمیدن از ابوالحسن ریاضی/ آخر شاهنامه خوش نیست از فریبا تفنگچی/ داستایوفسکی ، بن لادن، جرج بوش و ذهن‌هایی که برج‌ها را به آتش کشیدند از اسلاوی ژیژک با ترجمه آرش بصیرت/ رویای میلتی بویل از هاوارد فاوست با ترجمه فریدون مجلسی/ و گفت وگویی خواندنی با علی اکبر معین فر با تیتر پازل پیچیده پایتخت.

بخش سوم مجله نمایه تهران پاورقی نام دارد که مطالب زیر در آن آمده است:تصویر شهر(4) بالابلندتر از هر بلندبالایی از امیر جدیدی/ گمشدگی ، بودند با خود است از محمدرضا اصلانی/ رمزگشایی  از معمای استرلین از نعمت الله فاضلی/ تصدیق بلاتصور از قدرت الله مهتدی و این بود حسنک و کردار وگفتارش از محسن باغبان.

بخش چهارم به شعر و شهر اختصاص دارد که اشعاری از عبدالجواد موسوی(خونی که از خاطره خیابان نخواهد رفت)،حامد یعقوبی(تنهایی در اتوبوس چهل و چهار نفر است ،‌در قطار هزار نفر) و شمس لنگرودی ( ساعت)

آخرین بخش نشریه قصه‌های دنباله‌دار نام دارد که حاصل ذهن طنزپرداز علی میرفتاح از گشت و گذارش در تهران و شکایتش به نیروی انتظامی و پی‌گیری این شکایت است که خواندن آن خالی از لطف نیست.

نمایه تهران به مدیر مسئولی حسین سلطان محمدی و سردبیری علی رنجی پور در 100 صفحه و قیمت 4هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 250923
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز