همشهری‌آنلاین: ماهنامه فرهنگ اسلامی به صاحب امتیازی دفتر نشر فرهنگ اسلامی و مدیرمسئولی علی‌اکبر اشعری به ایستگاه ششم رسید.

ماهنامه فرهنگ اسلامی که با زیر عنوان فرهنگ و ادبیات انقلاب اسلامی منتشر می‌شود در تیر ماه 1392 با درج سخنان مقام معظم رهبری در اجلاس علما و بیداری اسلامی همراه یک  گزارش ویژه در قالب مصاحبه با نخبگان لبنان، فلسطین  و  سودان درباره مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا در قطع رقعی کلید خورد.

علی‌اکبر اشعری، مهدی باقری، محسن چینی‌فروشان، محمدحسن زورق و علیرضا پورمختار شورای راهبردی ماهنامه فرهنگ و ادبیات انقلاب اسلامی را تشکیل می‌دهند.

هیئت علمی این ماهنامه  از اساتیدی نظیر دکتر رضا امیری‌مقدم، دکتر ناصر باهنر، دکتر حسین بشیر، دکتر حسن بهشتی‌پور، دکتر رضا پورحسین، دکتر سید حسن حسینی، دکتر محمدعلی رمضانی، دکتر محمدحسن زورق، دکتر حسین رویوران، دکتر حسن سبحانی، دکتر سعیدرضا عاملی، دکتر علی اصغر فهیمی‌فر، دکتر علیرضا قزوه، دکتر ابراهیم متقی، دکتر مهدی مطهرنیا و سید مرتضی نعمت‌زاده تشکیل شده و محمدحسن زورق سردبیری آن را بر عهده دارد.

در آغاز شناسنامه همه شماره‌های این ماهنامه با اشاره به آیه قرآنی «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» اشاره شده و نوشته است: «مسلمانان جهان، متحد شوید!»

اولین شماره این ماهنامه که در 240 صفحه منتشر شده است حوزه‌های ادبیات، ارتباطات، بیداری اسلامی، تاریخ، سیاست و مطالعات اجتماعی را مورد توجه قرار داده است. این ماهنامه با ارائه گلچینی از شعر امروز به انتخاب علیرضا قزوه و بازخوانی شعر «سفر ایستگاه» بر پایه نظریه «نقش‌های زبان» به ادبیات پرداخته و برای ورود به حوزه ارتباطات، مطالبی با عنوان کارکرد نظارتی رسانه ملی از دیدگاه آیت‌الله مطهری و محصولات رسانه‌ای و هویت‌یابی مخاطب کودک را چاپ کرده است.

حسن بهشتی‌پور با مطلب «جستاری در مفهوم بیداری اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری»، حسین رویوران با «بیداری اسلامی، فرصت یا تهدید؟» و سید مرتضی نعمت‌زاده با «تأملاتی در بحران سوریه و سیاست خارجی ایران» وارد بخش بیداری اسلامی ماهنامه فرهنگ و ارتباطات اسلامی شدند. مصاحبه با شیخ نعیم قاسم، شیخ مصطفی ملص و دکتر امین حطیط از دیگر بخش‌های حوزه تخصصی بیداری اسلامی در اولین شماره ماهنامه فرهنگ و ادبیات انقلاب اسلامی است.

«بازخوانی روابط حزب توده و انقلاب اسلامی ایران» در حوزه تاریخ، «اتاق‌های فکر ایالات متحده آمریکا، ساختارها، حمایت‌کنندگان و جایگاه آنها در برخورد با ایران» در حوزه سیاست، «بیداری اسلامی یا بهار عربی؟ نامگذاری، جهت و هویت» در حوزه مطالعات اجتماعی که به ترتیب آثاری از دکتر احمد رشیدی و سجاد مرادی؛ مهدی مطهرنیا و محمدعلی اقبالدار؛ و سعیدرضا عاملی است اولین شماره این ماهنامه را غنی‌تر کرده است.

مصاحبه ماه اولین شماره مربوط به مصاحبه با آیت‌الله محمدعلی تسخیری است و عکس روی جلد نیز به وی اختصاص پیدا کرده است.

در شماره‌های دوم این ماهنامه تا کنون، در بخش «مصاحبه ماه» به گفت‌وگوی اختصاصی با آیت‌الله سیدهادی خسروشاهی، دکتر علی‌اکبر ولایتی، دکتر طلال عتریسی، مهندس حسین شیخ‌الاسلام و دکتر حسن سبحانی پرداخته شده و زندگینامه این چهره‌ها نیز مرور شده است. عکس روی جلد هر شماره این ماهنامه به شخصیتی تعلق دارد که در «مصاحبه ماه» آن شماره حضور دارد.

پرونده ویژه یا میزگرد ماه در شماره‌های دوم تا ششم  ماهنامه فرهنگ اسلامی به تحولات مصر، تحولات تونس، چیستی و چرایی اقتصاد اسلامی، بحران در جهان عرب و بحران سوریه و معادلات قدرت خاورمیانه پرداخته شده است.

بخش‌های بیداری اسلامی، ادبیات، ارتباطات، بخش‌های ثابت شماره‌های دوم تاکنون این ماهنامه بوده است. در شماره دوم بخش‌های سینما و تلویزیون و سیاست؛ در شماره سوم بخش‌های فلسفه، سینما و تلویزیون و سیاست؛ در شماره چهارم بخش اقتصاد؛ در شماره پنجم بخش‌های سیاست، تاریخ اسلام، فرهنگ و اندیشه، فلسفه و آینده‌پژوهی و در شماره ششم بخش‌های سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اندیشه، سینما و تلویزیون به بخش‌های ثابت این ماهنامه افزوده شده است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۵