همشهری‌آنلاین: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه‌ای اختصاصی با ماه‌نامه فرهنگ اسلامی بر نقش عقلانیت و گفت‌وگوی علمای شیعه و اهل سنت برای حل اختلاف‌ها تاکید کرده است.

فرهنگ اسلامی شماره ۸ و ۹

به گزارش روابط عمومی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در این گفت‌وگو که در هشتمین و نهمین شماره این ماه‌نامه منتشر شده عقلانیت را عاملی مهم برای ایجاد جامعه‌ی طراز قرآنی دانسته و گفته ‌است که پنج شش سال قبل در سفر به عربستان با ملک عبدالله پادشاه این کشور به تفاهمی دست یافته بودیم تا کمیسیون مشترکی بین علمای شیعه و اهل سنت تشکیل بدهند و مسایل مورد اختلاف را بررسی و تصمیم مشترک بگیرند و البته دولت‌ها و علما از آن تصمیم مشترک پشتیبانی کنند.

وی در این گفت‌و‌گو که بخش عمده آن به محور قرآن و نقش آن در زندگی امروز جوامع اسلامی اختصاص دارد، با اشاره به علاقه خود به قرآن در دوران کودکی از تلاش‌هایش برای حفظ قرآن در دوران نوجوانی و جوانی و پس از آن فیش‌برداری برای تفسیر قرآن در دوره‌ی زندانی شدن خود در زمان شاه سخن می‌گوید و پس از آن به دیگر سوال‌های ماه‌نامه پاسخ می‌دهد.

شماره‌ی جدید ماه‌نامه ویژه اسفند 1392 و فروردین 1393 در 354 صفحه و به مدیر مسوولی علی‌اکبر اشعری و سردبیری محمد حسن زورق منتشر شده است.

میزگرد ویژه این شماره نیز چیستی فرهنگ را با حضور صاحب‌نظرانی مانند سعیدرضا عاملی، حسن بهشتی‌پور، حسن بشیر، علی‌اکبر اشعری، حسین رویوران، محمدحسن زورق، علیرضا قزوه، حسین شیخ‌الاسلام، محسن چینی‌فروشان، اصغر فهیمی‌فر، مسعود کوثری و یونس نوربخش مورد بررسی قرار داده است.

تعریف فرهنگ، ویژگی‌های فرهنگ ایرانی، منابع اصلی فرهنگ مانند ملیت، قومیت ، زبان و حوزه علم، وجوه تمایز و تداخل و هم‌پوشانی‌های فرهنگ و بحث وحدت اسلامی از جمله موضوع‌هایی است که صاحب‌نظران شرکت کننده در این میزگرد دیدگاه‌های مختلف خود را پیرامون آن مطرح می‌کنند.

در ادامه‌ی این گفت‌و‌گوها یکی از صاحب‌نظران، بحث فرآیند ترنس کالچر (trans culture) را مطرح می‌کند و توضیح می‌دهد که بر اساس این فرآیند باید کارهایی صورت بگیرد که محتوای غنی فرهنگی، یعنی محتوای تمدنی‌ به محصولات قابل هضم جدید تبدیل شود، موضوعی که در این میزگرد با نظرات مختلف شرکت‌کنندگان به این مباحثات ابعاد جالب توجهی بخشید.

نقش دولت‌ها در تهیه‌ی این بسته‌های فرهنگی و کشاندن آن به زندگی روزمره مردم و پرهیز از ارایه‌ی کالاها و محصولات کم‌ارزش به همین بهانه و نقش مهم بخش خصوصی و دولتی در این زمینه نیزدر این میزگرد مورد گفت‌و‌گو قرار گرفت.

بخش دیگری از این گفت‌وگو نیز به رابطه‌ی دین و فرهنگ و نقش اسلام در غنای فرهنگی تمدن ایران اختصاص داشت.

در هشتمین و نهمین شماره نشریه فرهنگ اسلامی در مقاله‌ای از حسن بشیر دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) با عنوان گفتمان اجتماعی امام صادق روایت‌های منسوب به حضرت امام صادق(ع) به‌ویژه در حوزه‌های اجتماعی و رویکردهای اجتماعی روایات منسوب به ایشان به تناسب موقعیت، شرایط، زمان و مکان‌های مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

جهانی‌سازی و هویت هنری در ایران نتایج پژوهشی است از اصغر فهیمی‌‌فر عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس که در آن با طرح این موضوع که هنر سنتی زاییدۀ روحیۀ ملی و تکامل‌ یافته در متن علایق ملی و منابع فرهنگی ملی است به آسیب‌های جهانی‌شدن هنر اشاره شده است.

بخش سیاست این شماره ماه‌نامه نیز از مطالبی مانند تغییر درلیبی و تأثیر آن بر ساختار سیاسی اجتماعی این کشور به قلم حسین جابری انصاری سفیر اسبق ایران در لیبی، قطب بندی منطقه میان جریان مقاومت و هم پیمانی با غرب نوشته‌ی حسین رویوران کارشناس مسایل خاورمیانه و رابطۀ مقبولیّت مردمی حکومت با مشروعیّت دینی آن نوشته‌ی دکتر محمدهادی مفتّح استادیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قم تشکیل شده است.

بر اساس این گزارش در بخش سینما و تلویزیون، نتایج یک پژوهش با عنوان «ماهواره فرصت‌ها تهدیدها و وظایف رسانه‌ی ملی» از جمله مطالب خواندنی این شماره ماه‌نامه فرهنگ اسلامی است که در آن علی‌اصغر ترکاشوند پژوهش‌گر اداره‌کل آموزش و پژوهش سیما و مهدی حاجی‌سیاری دانشجوی دکتری ضمن بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای ماهواره، به بررسی راهکارهای رسانه‌ای مقابله با تهدیدهای ماهواره می‌پردازند.

نتایج این پژوهش ابتدا به بررسی ابعاد مفهومی، کارکردی و گستره‌ی عملکرد شبکه‌های ماهواره‌ای می‌پردازد و سپس در بخش دوم، موضوع ماهواره به عنوان یک فرصت مورد بررسی قرار می‌گیرد و در بخش سوم، به تحلیل ابعاد تخریبی و آسیب‌های ماهواره پرداخته و در بخش پایانی، راه‌کارهای پیشنهادی برای رسانه‌ی ملی، در جهت مقابله با تهدیدها را تبیین می‌کند.

پربیننده‌ترین برنامه‌های ماهواره دربین بینندگان این شبکه‌ها، پُربیننده‌ترین شبکه‌های ماهواره‌ای، بررسی نگرش مخاطبان ماهوار‌ه‌های ایرانی، بررسی تهدیدهای دینی، فرهنگی، سیاسی، ترویج خشونت و ایجاد فساد، اثرات اقتصادی و تاثیرات امنیتی، تاثیر منفی بر رشد کودکان و هویت زدایی از جمله موضوع‌ها و مشکلاتی است که در این پژوهش به آن‌ها پرداخته شده است.

در همین بخش پژوهش دیگری نیز با عنوان «بررسی نقش و کارکرد ارتباطات دینی رادیو قرآن و تأثیر آن بر ارتباطات انسانی جوانان تهران» توسط غلامرضا آذری عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و کریم روشنی‌زاد دانشجوی کارشناسی‌ارشد علوم ارتباطات ارایه شده است.

بر همین اساس از دیگر مطالب خواندنی شماره هشتم و نهم مجله باید به مقاله‌ای با عنوان « اقتباس سینمایی، پُل ارتباطی سینما و ادبیات» به قلم اصغر فهیمی‌فر و فاطمه سلطانی اشاره کرد که در آن تلاش شده است تا با ارایه‌ی تعریف مختصری از ادبیات و سینما، در درجۀ اول به اهمیت جایگاه هریک اشاره و در ادامه، پس از بیان ظرفیت‌های دراماتیک ادبیات داستانی در دو بعُد روایت‌پردازی و تصویرسازی، ویژگی‌های مشترک و متفاوت این دو قالب هنری را اعم از زبان و امکانات بیانی - که در روند اقتباس قابل توجه هستند - مورد مقایسه قرار بگیرد.

در بخش نگاه نو مجله نیز پژوهشی با عنوان «ظرف جغرافیایی تمدن اسلامی و ظرفیت تغییر جهان» توسط محمدحسن زورق و با هدف نشان دادن ویژگی‌ها و حدود ظرف جغرافیایی تمدن اسلامی، به عنوان یک زمینۀ بالقوه که می‌تواند تغییرات مهمی را در تاریخ به وجود آورد، ارایه شده است.

بخش اقتصاد ماه‌نامه نیز در مقاله‌ا‌ی به قلم حسن سبحانی استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و زهرا اتابکی کارشناس ارشد علوم اقتصادی نسبت عدالت با سیاست‌گذاری اقتصادی در حکومت امام علی(ع) را مورد برسی قرار داده است.

شماره 8 و 9 ماهنامه فرهنگ اسلامی در 354 صفحه و با قیمت 5هزار تومان بر روی دکه‌های روزنامه‌فروشی عرضه شده است.

کد خبر 253540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز