یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنگامی مسئله سکته مغزی مطرح می‌شود، شناسایی عوامل زمینه‌ساز آن که ممکن است شما دچار آنها باشید و مشورت با پزشکتان در این باره اهمیت بسیاری دارد.

stroke

توجه شما به این عوامل خطرساز می‌تواند به پیشگیری از بروز سکته مغزی در شما یاری برساند.

به این چهار نکته درباره سکته مغزی توجه داشته باشید:

۱- سن شما بزرگترین عامل خطرساز است

بزرگترین عامل خطرساز برای سکته مغزی بالا رفتن سن است. به طور معمول سکته مغزی در مردان در بالای ۵۵ سال و در زنان در بالای ۶۰ سال رخ می‌‌دهد. اما اگر سن شما کمتر از این مقدار است به معنای آن نیست که در معرض خطر نیستید.

پزشکان می‌گویند با شمار فزاینده‌ای از افراد جوان‌تر دچار سکته مغزی هم مواجه می‌شوند، بنابراین اگر از سن‌تان پایین‌تر از حد معینی است، نباید فکر کنید که کاملا در امان هستید.

۲- برخی از خطرات را می‌توان کنترل کرد

برخز از عوامل خطرساز سکته مغزی خارج از کنترل شما است، برای مثال سابقه خانوادگی سکته مغزی- اگر یکی از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها یا خواهر یا برادرهای‌تان در سنین پایین دچار سکته مغزی یا حمله قلبی شده باشد، خطر دچار شدن شما به سکته مغزی بیشتر از حد عادی می‌شود. اما برخی زا عوامل خطرساز را ممکن است به خصوص با مشورت با پزشکتان تحت کنترل درآورید.

اندازه‌گیری و کنترل فشار خون و میزان کلسترول خون، ترک سیگار، محدود کردن الکل، داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش مرتب می‌تواند خطر سکته مغزی را در شما کاهش دهد.

به گفته کارشناسان در حالیکه میزان کاهش خطر سکته مغزی با کنترل این عوامل متغیر است، این اقدامات می‌تواند تا ۵۰ درصد یا حتی بیشتر خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

۳- می‌تواند خطر را محاسبه کنید

از راه‌های گوناگون می‌توانید میزان خطر سکته مغزی که با آن مواجهید را بشناسید، از جمله می‌توانید از «محاسبه‌گرهای خطر سکته مغزی» که در سایت‌های اینترنتی مانند مانند سایت کلینیک کلیولند در دسترس هستند، استفاده کنید که با ثبت کردن سن، فشار خون، عادات سیگار کشیدن و مختصری از سابقه پزشکی‌تان نمره‌ای درباره میزان خطری که با آن مواجهید به شما می‌دهند.

اما بهتریین کار این است که رابطه‌تان را با پزشک‌تان حفظ کنید و به طور مرتب تحت معاینه قرار گیرید تا از لحاظ عوامل خطرساز سکته مغزی تحت نظر قرار داشته باشید.

۴- اگر قبلا سکته مغزی کرده‌اید، باید بیشتر مراقب باشید

اگر قبلا دچار سکته مغزی یا حمله قلبی شده باشید، نیاز به مراقبت بیشتری درید.. پزشکان در این موارد شما را از لحاظ تنگی عروق به خصوص تنگی عروق کاروتید که خون را از گردن به مغز می‌برند تحت نظر می‌گیرند.

آنان همچنین ریتم قلب شما را تحت نظر می‌گیرند تا به فیبریلاسیون دهلیزی - یک نوع اختلال ریتم قلب- نشده باشید. همچنین ممکن است داروها یا اعمال جراحی را برای کاستن خطر سکته مغزی دیگر برای شما تجویز کنند.

کد خبر 250578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز