گروه اقتصادی: وزارت صنایع مخالف کاهش تعرفه واردات تلفن همراه بوده و از تعرفه 60 درصدی برای حمایت از ساخت داخل دفاع می‌کند.

وزیر صنایع و معادن در نشست خبری به مناسبت هفته صنعت و معدن، پس از تشریح عملکرد این وزارتخانه در سال ‌١٣٨٦ به مقایسه آن با سال 85 و دوره قبل پرداخته و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

علیرضا طهماسبی همانند گذشته با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌های منتقد دولت، با اشاره به این‌که رسانه‌ها و مطبوعات باید درباره مباحث مربوط به گوشی تلفن همراه عمیق‌تر فکر کنند، در مورد مباحث مطرح پیرامون تعرفه 60 درصدی واردات گوشی تلفن همراه، به مخالفت وزارت صنایع با کاهش تعرفه واردات تلفن همراه اشاره کرد و در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد وزارت صنایع ارزیابی درستی از تولید گوشی تلفن همراه نداشته و سبب زیان متقاضیان تولید شده است، گفت: تعرفه واردات CKD و SKD در آذر ماه سال قبل مشخص شد بنابراین مبنای فعالیت سرمایه‌گذاران آذر ماه است و از آن زمان تاکنون 8 واحد تجهیزات خود را خریداری کرده‌اند.2 واحد مونتاژ گوشی راه‌اندازی شده است، 2 واحد نیز تا پایان تیر ماه و 2 واحد در اواخر شهریور ماه راه‌اندازی می‌شوند.

این در حالی است که دیروز  رئیس اتحادیه فروشندگان گوشی تلفن همراه گفت: تعرفه واردات گوشی تلفن همراه حداکثر تا دو هفته آینده به کمتر از20 درصد کاهش می یابد. به گفته ابراهیم درستی، کمیسیون ماده یک در نشست هفته گذشته خود با پیشنهاد این اتحادیه مبنی بر کاهش تعرفه واردات گوشی تلفن از 60 درصد به کمتر از20 درصد موافقت کرد.

خروج سیمان با محدوده ‌قیمتی مناسب

طهماسبی از ایجاد شبکه نظارتی برای طرح خروج دوباره سیمان از سبد حمایتی دولت خبر داد و گفت: در این طرح انجمن تولیدکنندگان سیمان متعهد شده که قیمت هر تن سیمان در محدود قیمتی تعیین شده را حفظ کند در غیر این صورت، اگر قیمت سیمان در مدت دو هفته از این محدود قیمتی بالاتر برود، بالا فاصله این طرح متوقف می‌شود. این طرح هم‌اکنون در نوبت رسیدگی در هیات دولت است.

طهماسبی در خصوص اختلاف نظر بانک مرکزی و وزارت صنایع درباره رشد بخش صنعت، گفت: آمارهای قطعی در حساب‌های ملی یک تا دو سال بعد اعلام می‌شود و بنابراین اعلام نشدن آمار ملی غیر طبیعی نیست.

کد خبر 25049

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز