گروه اقتصادی: بزرگترین و مجهزترین خط تولید گوشی تلفن همراه کشور در حالی روز یکشنبه 11 شهریور، در شهرک صنعتی شمس‌آباد افتتاح شد که هنوز دیدگاه‌های متفاوتی پیرامون تجدید نظر یا باقی ماندن تعرفه 60 درصدی تعرفه واردات و تولید این کالا در وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی مطرح است.

گرچه پیش از این اعلام شده بود که این خط تولید با حضور سرپرست وزارت صنایع و معادن افتتاح خواهد شد، اما حضور نیافتن علی اکبر محرابیان در این مراسم و دیدگاه چندی پیش وی مبنی بر ضرورت بررسی بیشتر در زمینه تولید گوشی تلفن همراه در وزارت صنایع و معادن موجب شده تا در شرایطی که تغییر تعرفه واردات گوشی تلفن همراه منوط به بررسی روند تولید این کالا در وزارت صنایع و معادن شده، اختلاف دیدگاه‌ها در زمینه تولید و تعرفه واردات گوشی تلفن همراه بیش از پیش مشهود باشد.

با این وجود روز گذشته معاون تولید این وزارتخانه بدون اشاره به نابسامانی بازار گوشی تلفن همراه و زیان مصرف‌کنندگان، منافع برخی فعالان اقتصادی را در مباحث مطرح در این زمینه دخیل دانست.

محسن حاتم با بیان این که با راه‌اندازی خط،ظرفیت تولید گوشی تلفن همراه از مرز 6 میلیون دستگاه گذشت، گفت: به دلیل منافع برخی فعالان اقتصادی، نباید نگاه تخصصی و آینده‌نگر خود در حوزه تولید را خدشه دار کنیم.

وی با اشاره به زمانبر بودن تولید گوشی تلفن همراه در کشور، گفت: تکنولوژی ساخت گوشی تلفن همراه با دیگر صنایع تفاوت زیادی دارد، در این صنعت با 15 تکنولوژی دیگر روبرو هستیم که این مسئله تولید گوشی تلفن همراه را با مشکلات بیشتری مواجه می‌کند.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز با گلایه از قاچاق گوشی تلفن همراه و ثبت نشدن شماره سریال گوشی‌های وارداتی در مبادی ورودی کشور، گفت: تحت این شرایط اعمال تعرفه‌های حمایتی جز منت پربار برای تولیدکنندگان اثری در بر نخواهد داشت.

مهدی مفیدی، افزود: تنها وضع تعرفه‌های حمایتی نمی تواند مشکلات موجود را حل کند و بهترین راه،مبارزه با قاچاق از مبادی ورودی به داخل کشور است. 

همچنین حمیدرضا منجی مدیر عامل این خط تولید با بیان این که تعاریف متفاوت از تعرفه سی.کی.دی و‌‌ اس.کی.دی در بودجه، توافق با نوکیا را منتفی کرد، افزود: با تصویب بند«و» قانون بودجه که تعاریف متفاوتی در این زمینه را ارائه می‌کرد، منجر به بر هم خوردن توافقات برای همکاری مشترک شد.

کد خبر 30422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز