یکشنبه ۳ تیر ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: انگشت‌هایتان را آماده کنید. آیفون ساخت شرکت اپل پیشگام موج جدیدی از ابزارهای الکترونیک شده است که از صفحات حساس به لمس استفاده می‌کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس سازندگان وعده می‌دهند که  این صفحه‌ها که به ضربه یا تلنگر انگشت پاسخ می‌دهند بهتر از دکمه‌های فشاری یا قلم‌های اشاره‌گر هستند که در بسیاری از وسائل امروزی به کار می‌روند.

آیفون ابزار ترکیبی پخش موسیقی و تلفن همراه که قرار است فروش آن از 29 ژوئن (8 تیر) آغاز شود.

وارد شدن آیفون به بازار نشانه رواج تکنولوژی جدید صفحه لمسی است که بر تغییرات جریان الکتریکی تکیه دارد و نه نقاط فشاری.

انتظار می‌رود فروش این صفحه‌‌های لمسی از کمتر از 200000 واحد در سال 2006 به بیش ار 21 میلیون واحد در  سال 2012 برسد و  حجم بزرگی از  آنها در تلفن‌های همراه به کار خواهند رفت.

فرانسیس لی مدیر اجرایی شرکت سیناپتیکز، یکی از سازندگان حسگرهای لمسی در این باره می‌گوید: "این میانجی جدید کاربری مانند یک سونامی خواهد بود که طیف  وسیعی از ابزارها را در بر خواهد گرفت."

آخرین تکنولوژی سیناپتیکز در شمار فزاینده‌ای از تلفن‌های همراه از جمله تلفن صفحه لمسی ال‌جی پرادا شاخت شرکت ال‌جی که امسال در اروپا و کره جنوبی به بازار امد به کار رفته است و مانند آیفون با لمس صفحه ان با انگشت می توان کارهای مختلف را انجام داد.

حدود 38 میلیون تلفن همراه یا حدود 4 درصد کل تلفن‌های همراه فروخته شده در سال 2006 صفحه لمسی داشتند- اما انتظار میرود این میزان در سال 2012 به 90 میلیون برسد.

اغلب این تلفن‌ها از جمله ترئوی ساخت شرکت پالم و و روکر ای شش ساخت شرکت موتورولا از تکنولوژی "لمس مقاومتی" استفاده می‌کنند که رایج‌ترین شکل این تکنولوژی است. صفحه‌ایی از این نوع دارای دو لایه شیشه یا پلاستیک هستند و هنگامی که انگشت یا قلم روی آنها قرار می‌گیرد محل فشار را مخاسبه می‌کنند.

اما شکل پیشرفته‌تر صفحات لمسی که در آیفون یا ال‌جی پرادا به کار رفته است، از تکنولوژی پیشرفته‌تر projected capcitive استفاده می‌کنند. شبکه‌ای از سیم‌های فلزی بین دو لایه شیشه هنگامی لمس با انگشت میدان الکتریکی موجود را قطع می‌‌کند، آن را ثبت می‌کند.

برای همین است که یک مالش ملایم انگشت کافی خواهد بود. البته در این تکنولوژی حتی تماس فیزیکی واقعی هم لازم نیست: این صفحه‌های لمسی از فاصله 2 میلی‌متری نزدیک‌شدن انگشت را حس می‌کنند.

بنابراین کاربر احساس آزادی عمل بیشتری خواهد کرد. صفحه‌ها در این نوع تکنولوژی عموما روشن‌تر هم هستند زیرا با لایه نازکی که صفحات مقاومتی را می‌‌پوشانند، ندارند.

کد خبر 25042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز