همشهری آنلاین: داور فرانسوی ششمین جشنواره هنرهای تجسمی با اشاره به وجه تمایز آثار شهروندان عادی و عکاسان حرفه‌ای گفت: یک عکس خبری مناسب و مطلوب باید حاوی ۶ عنصر خبری (که، کجا، کی، چه، چگونه و چرا) باشد و به طور حتم این نشانه‌ها را آثار یک شهروند عادی ندارد.

ژان گامی

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ‍ژان گامی پنجشنبه اول اسفند در کارگاه آموزشی فتوژورنالیسم و نوگرایی در عکاسی مستند اجتماعی اظهار کرد: عکاسی خبری بدین معناست که چگونه در عین بی‌طرفی در وسط واقعه و معرکه‌ای عکاسی کنیم.

وی با بیان اینکه برای شناخت عکاسی باید در ابتدا تعریف کنیم که این هنر چه تفاوت‌هایی با سایر رشته‌های تجسمی دارد، افزود: برای اینکه یک عکاس حرفه‌ای شوید باید در ابتدا تفکری همچون یک مولف داشته باشید.

داور فرانسوی ششمین جشنواره هنرهای تجسمی ادامه داد: عکاس خبری باید همانند گربه‌ای باشد که با ظرافت و چابکی در پی شکار خویش می‌گردد.

وی با بیان اینکه این امر برای تدوین و نگارش یک داستان کافی نیست و باید تداوم داشته باشد، تصریح کرد: هماهنگی و همنوایی در خلق اثر امری بسیار مهم و تاثیرگذار است.

ژان گامی با بیان اینکه هم اکنون در دنیا به سبب رشد سریع فناوری اغلب افراد تبدیل به عکاس شده‌اند، خاطرنشان کرد: یک انقلاب دیجیتالی در جهان عکاسی روی داده و همین امر سبب تاثیرگذاری بر روی زیبایی شناسی عکس‌ها شده است.

وی در ادامه با اشاره به مطرح شدن بحث عکاسی جنگ طی چند سال گذشته در اروپا و آمریکا اظهار کرد: بسیاری از عکاسانی که مفهومی کار می‌کنند در این برهه سعی کردند تا میدان جنگ را با سربازان عروسکی بازسازی و تصویربرداری کنند.

این عکاس فرانسوی گفت: هر چند که این تلاش‌ها برای شروع یک کار هنری امری پسندیده است اما اگر این امر در دنیای عکاسی خبری تبدیل به الگو شود، فاجعه بار است.

وی یادآور شد: عکاسی در زمان کنونی امری آسان شده و افراد به راحتی به عنوان هنرمند شناخته می‌شوند اما فقط اثر یکی از هزاران نفر بر اساس تلاش خویش جلب توجه می‌کند.

داور فرانسوی ششمین جشنواره هنرهای تجسمی ادامه داد: شاید از یک واقعه خبری یک شهروند عادی هم با تلفن همراه خویش عکاسی کند و یک عکاس حرفه‌ای هم همزمان همان تصویر را ثبت کند؛ اما تفاوت بسیار زیادی در این دو اثر وجود دارد و آن هم چیزی جزء صحیح بودن و قابلیت بررسی عکس نیست.

وی اظهار کرد: یک عکس خبری مناسب و مطلوب باید دارای حاوی 6 عنصر خبری (که، کجا، کی، چه، چگونه و چرا) باشد و به طور حتم عکس یک شهروند عادی این نشانه‌های خبری را نخواهد داشت.

ژان گامی با اشاره به تفاوت‌های عکاسی با دوربین‌های آنالوگ و دیجیتال گفت: عکاسانی که با دوربین فریم دار کار می‌کردند، هر یک عکس آنان به مثابه تیری بود که از چله کمان رها می‌کردند.

ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش ملی (نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، سرامیک هنری و مجسمه سازی)، بین الملل( عکاسی، کاریکاتور، پوستر و تصویرسازی) و مکمل (فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی) تا چهارم اسفند ماه برپا خواهد بود.

کد خبر 250364
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز