همشهری آنلاین: ادوارد اسنودن افشاگر برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا به رای دانشجویان دانشگاه گلاسکو مفتخر به دریافت سمت ریاست افتخاری این دانشگاه برای سه سال آینده شد.

براساس گزارش گاردین، اسنودن در بیانیه‌ای اعلام کرد از دریافت این سمت افتخاری احساس غرور و شادی می‌کند؛‌ وی این تصمیم را تصمیمی تاریخی و مهم در پشتیبانی از آزادی آکادمیک توصیف کرد. در این بیانیه آمده‌است در جهانی که افکار و پرسش‌های درحال شکوفایی بشر و برنامه‌هایش باید پشتوانه‌ای چون اینترنت آزاد داشته باشد، جاسوسی جمعی نه‌تنها حریم خصوصی را زیر پا می‌گذارد، بلکه آزادی آکادمیک و آزادی انسان را نیز زیر سوال می‌برد.

این رای گروهی دانشجویان دانشگاه گلاسکو و سمت جدید اسنودن کاملا نمادین است و زیرا اسنودن نمی‌تواند در مقام ریاست در این دانشگاه حضور یافته و فعالیت‌های مرتبط به مدیر یک دانشگاه را انجام دهد، زیرا وی به اتهام افشاکردن دهها هزار سند و مدرک فوق محرمانه به خبرنگاران تحت تعقیب دولت آمریکا قرار داشته و اکنون به واسطه پناهندگی سیاسی در روسیه اقامت دارد.

اسنودن توسط گروهی از دانشجویان به عنوان کاندید ریاست دانشگاه انتخاب شده‌بود و وی توسط وکیلش موافقت خود را با این کاندیداتوری اعلام کرد. وی در این انتخابات آنلاین توانست قهرمان سابق دوچرخه‌سواری گرائم اوبری را شکست داده و این مقام افتخاری را به دست آورد.

مقامات دانشگاه گلاسکو نیز ضمن تقدیر و تشکر از رئیس سابق این دانشگاه، موفقیت اسنودن را در این انتخابات که از نظر آنها بی‌سابقه بوده‌است، تبریک گفتند.

اسنودن در ادامه بیانیه‌اش به دانشجویان دانشگاه گلاسکو گفت این تصمیم مهم به ما یادآوری کرد که بنیان یادگیری شهامت است: شهامت برای تحقیق، تجربه و آزمایش. اگر ما علیه زیرپا گذاشته‌شدن حقوق اولیه آزادی بشر اعتراض نکنیم و خواهان آزادی بدون قید و شرط از بند ظن و گمان نشویم، بنیان جامعه متفکر خود را از دست خواهیم داد. دفاع از این آزادی بنیادین چالش نسل ما است، هدفی که نیازمند ایجاد کنترل‌ها و محافظ‌های جدید برای محدود‌سازی قدرت‌های بزرگ در سلطه بر جوامع انسانی است. این انتخابات نشان داد دانشجویان دانشگاه گلاسکو قصددارند در این مسیر پیشگام باشند و از این رو ریاست بر دانشگاه آنها برای من افتخار بزرگی خواهد بود.

کد خبر 250248
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز