همشهری آنلاین: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته با توصیف کردن تغییرات جوی و اقلیمی به عنوان مهلک‌ترین سلاح کشتار جمعی هشدار داد تغییرات اقلیمی دست‌ساز بشر می‌تواند کل زندگی بشر را تهدید کند.

براساس گزارش فاکس‌نیوز، جان کری در سخنرانی که روز گذشته در جاکارتای اندونزی انجام داد، افرادی که وجود بحران تغییرات اقلیمی مبتنی بر فعالیت‌های بشر که از دیدگاه او مهلک‌ترین سلاح کشتار جمعی تاریخ به شمار می‌رود را مورد تردید قرار می‌دهند، به باد انتقاد گرفت.

کری افرادی که فعالیت‌های انسان را عامل تغییرات جوی و گرمایش جهانی نمی‌دانند را دانشمندان تقلبی و نظریه‌پردازانی تندرو نامید و گفت شرکت‌های بزرگ نباید اجازه ایجاد اختلال در مناقشات اقلیمی را داشته‌باشند.

اندونزی به عنوان میزبان امسال اولین دوره از سخنرانی‌هایی درباره تغییرات اقلیمی دست‌ساز بشر انتخاب شده است، زیرا به گفته کری این مجمع‌الجزایر یکی از آسیب‌پذیرترین نقاط جهان در برابر تغییرات اقلیمی به شمار می‌رود. کری در این سخنرانی با خطاب قرار دادن شهروندان این منطقه به آنها هشدار داد کلیت زندگی آنها در معرض خطری بسیار جدی، یعنی افزایش سطح آب دریا به واسطه گرم شدن جهان قرار دارد.

کری با تشبیه کردن تغییرات اقلیمی با سلاح‌های کشتار جمعی گفت: درصورتی که کشورها نتوانند سلاح‌های خود را از افتادن به دست تروریست‌ها حفظ کنند، هیچکس احساس امنیت نخواهد کرد، این حقیقت در مورد تغییرات اقلیمی نیز صدق می‌کند و می‌توان این پدیده را سلاح کشتار جمعی جدیدی نامید، شاید ترسناک‌ترین سلاح کشتار جمعی در جهان.

این سخنرانی کری علیه تضعیف شدن روند برگزاری مذاکراتی صورت گرفت که قرار بود سال آینده میان 200 کشور از سرتاسر جهان برگزار شده و پیمان جهانی برسر تغییرات اقلیمی بسته شود.

کد خبر 250002
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز