دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

کارشناسان مطالعات جوی آمریکا با اعلام نتایج بررسی جدیدی که در نشریه «Nature communications» منتشر شد ادعا کردند که آلودگی هوای آسیا که حجم زیادی از آن محصول چین است، هوای کلی جهان را تحت‌تأثیر قرار داده است.

آلودگی هوا

 در این مطالعه مدل‌های آب و هوایی و اطلاعات مربوط به ذرات معلق و هواشناسی طی 30سال اخیر بررسی شده‌اند. این مدل‌ها به وضوح نشان می‌دهند که بخشی از آلودگی‌ هوا که از قاره آسیا نشأت می‌گیرد بر لایه‌های فوقانی اتمسفر تأثیر گذاشته و طوفان‌ها و گردبادها را تشدید می‌کند.

رنی ژانگ، سرپرست اصلی این مطالعه و استاد و متخصص علوم جوی با اعلام مطلب فوق افزود: این آلودگی‌ها به شکل ابر، بارش، طوفان و سایر عوامل بر جو اثر گذارند، به‌خصوص بخشی از آلودگی‌ هوا که از آسیا نشات می‌گیرد، پیامدهای جدی بر الگوی هوایی در منطقه آمریکای شمالی دارد. به گزارش ایسنا به نقل از ایپاک تایمز، رشد چشمگیر اقتصاد چین طی 30سال اخیر منجر به احداث وسیع کارخانجات، نیروگاه‌ها و سایر تجهیزات شد که پیامد آن تولید حجم بالای آلودگی هوا بود. این مطالعه نشان می‌دهد که ذرات معلق و آلاینده‌ها به محض ورود به جو، نحوه شکل‌گیری ابرها و الگوهای آب و هوایی را در سراسر جهان تغییر می‌دهند.

رشد استفاده از زغال‌سنگ و آلاینده‌های خودرویی منبع اصلی آلودگی هوا در چین و سایر کشورهای آسیایی محسوب می‌شوند. حجم آلودگی هوا در چین به حدی است که در برخی از شهرهای این کشور مانند پکن، غلظت آلودگی هوا معمولا بیش از 100برابر بالاتر از استاندارد اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO)‌ است.

کد خبر 249955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز