همشهری آنلاین: معاون اول رییس جمهوری با استناد به گزارش وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست گفت: تعداد روزهای پاک و سالم در کلانشهرها و به ویژه تهران به تعداد انگشتان دست رسیده است.

روزهای هوای پاک در کلانشهرها به تعداد انگشتان دست رسیده است

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز پنج شنبه در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست افزود: بر اساس گزارش‌های این آمار، باید اقدامات جدی در زمینه کاهش آلودگی هوا از سوی مسئولان و با همکاری مردم اتخاذ شود.

به گفته وی، توجه به مسائل زیست محیطی جزو اساسی‌ترین موضوعات کشور است.

موضوعی که امروز به عنوان اقتصاد سبز مطرح است از سال 2008 به اساسی‌ترین راهکار برای رسیدن به توسعه پایدار تبدیل شد.

تمام کشورها برای حل چالش‌های پیش روی خود نیازمند توسعه و رشد اقتصادی هستند.

شاید در مواقعی فکر می‌کردند می‌توان هم به رشد اقتصادی رسید و هم محیط زیست را حفظ کرد اما بعد از گذشت مدتی متوجه عوارض زیست‌محیطی توسعه شدند و از این رو کشورها در صدد داشتن توسعه پایدار برآمدند.

ایران که کشوری در حال توسعه است با چالش‌های جدی در بخش اقتصاد مواجه است که باید برای بالا رفتن درآمد مردم و رفاه عمومی، توسعه را با جدیت دنبال کنیم که این موضوع باید در کنار حفظ محیط زیست صورت گیرد.

وی با بیان این که مسائل زیست محیطی جزو اساسی‌ترین موضوعات در کشور است گفت: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است که طی چند سال گذشته به دلیل عدم توسعه پایدار و توجه نکردن به مسائل زیست محیطی دچار چالش‌های فراوان در این بخش شد.

جهانگیری به وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: احیا و بازسازی دریاچه ارومیه نیازمند کار و هزینه بسیار است.

بروز ریزگردها به عنوان یکی دیگر از چالش‌های زیست محیطی موجب افزایش آلودگی هوا و کاهش کیفیت زندگی مردم شده است که این مسئله باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

به گفته وی پدیده گرد و غبار 23 استان کشور را تحت تاثیر قرار داده که این امر موجب آسیب رسادن به سلامت مردم شده است.

از سوی دیگر با 3 برابر استفاده کردن از ظرفیت طبیعی کشور که به دلیل برداشت‌های غیر مجاز و عدم بهره‌برداری صحیح از منابع صورت گرفته، ظرفیت زیست محیطی کشور را در معرض تخریب قرار داده است.

وی تاکید کرد که اکنون با 2 مقوله جدی توسعه اقتصادی و چالش‌های جدی زیست محیطی مواجه هستیم که در مقطع کنونی راه برون‌رفت از مشکلات پیش روی کشور همکاری تمام دستگاه‌ها، قوای سه گانه و مردم است که نقش رسانه‌ها در این میان بسیار پررنگ است.

وی تاکید کرد باید منابع کشور در جاهایی هزینه شود که نیاز حیاتی مردم از جمله آب و هوا است در غیر این صورت نه در آینده دور بلکه در حال با مشکلات اساسی زیست محیطی و سلامت مواجه خواهیم شد.

وی به اجرای بخش دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرده و گفت: قطعا در بخش دوم یکی از هدف‌گیری‌های اصلی حل مسائل زیست محیطی از جمله خروج خودروهای فرسوده و بهینه کردن مصرف انرژی خواهد بود.

جهانگیری اظهار داشت: رییس جمهوری به مسئله محیط زیست توجه ویژه‌ای دارد و از این رو تمام مسئولان نیز باید در این زمینه اهتمام جدی بورزند.

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست 24 تا 27 بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برپا است. 

کد خبر 249598
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز