یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: آهنگساز و موسیقی‌دان مشهور و ناشنوای ژاپنی که به بتهوون ژاپن شهرت یافته‌است، درگیر پرونده‌ای شده که می‌تواند شهرت و اعتبارش را برای همیشه خدشه‌دار کند.

براساس گزارش CNN، مامورو ساموراگوچی یا بتهوون ژاپن که بیش از 15 سال است شنوایی خود را از دست داده‌، باوجود ناشنوایی سمفونی‌هایی زیبا خلق کرده و همین موضوع موجب شهرت زیاد وی شده‌است. اما اکنون این آهنگساز مشهور اعتراف کرده بیشتر آثار مشهورش توسط آهنگسازی دیگر نوشته شده‌است.

تاکاشی نیگاکی آهنگساز ناشناخته‌ای که آثار ساموراگوپی را می‌نوشته در کنفرانسی خبری اعلام کرد باور نمی‌کند که این آهنگساز مشهور ناشنوا باشد زیرا آنها همواره با یکدیگر کاملا معمولی صحبت می‌کرده‌اند.

وی اعلام کرد طی 18 سال گذشته برای نوشتن بیش از 20 قطعه موسیقی برای ساموراگوچی بیش از 69 هزار دلار دریافت کرده‌است. نیگاکی به خبرنگاران گفت در ابتدا ساموراگوچی در برابر او نقش ناشنوایان را بازی می‌کرد اما به تدریج نقش بازی‌کردن را رها کرده و مانند افراد عادی با وی صحبت می‌کرد و درباره قطعاتی که نوشته بود به اظهار نظر می‌پرداخت. نیگاکی ادعا می‌کند با گذشت سال‌ها وی دریافته‌است که این موسیقیدان مشهور حتی قادر به نوشت نت‌های موسیقی نیست.

ساموراگوچی که به دلیل خلق سمفونی‌های کلاسیک مشهور با وجود ناشنوایی‌اش یکی از نوابغ الهام‌بخش ژاپن شناخته می‌شد،‌ ادعا می‌کرد برای نوشتن قطعاتش پس از ناشنوا شدن بر توانایی خارق‌العاده‌اش در درک نت‌های موسیقی متکی بوده‌است. وی در آن زمان می‌گفت اگر به حس موسیقیایی درونی خود اطمینان کنید، اثری درست را خلق خواهید کرد. این نوعی ارتباطات قلبی و درونی است،‌ از این رو از دست دادن شنوایی برای من هدیه‌ای از سوی خداوند بوده‌است.

نیگاکی می‌گوید ابتدا با نیت کمک به ساموراگوچی وارد این برنامه شد اما به تدریج متوجه حقه‌ای که در پس برنامه‌های ساموراگوچی بود شده و اعلام انصراف کرد اما آهنگساز ناشنوا تهدید کرد درصورت توقف همکاری، وی خودکشی خواهد کرد. اما نیگاکی که به گفته خودش دیگر توانایی فریب دادن مردم را نداشت،‌اسرار این همکاری فریبکارانه را برملا کرد. ساموراگوچی پس از برملا شدن داستان حقیقی‌اش، طی بیانیه‌ای از طرفدارانش به‌خاطر فریب‌دادنشان عذرخواهی کرد.

این آهنگساز 50 ساله به خاطر ساخت قطعات موسیقی برای بازی‌‌های رایانه‌ای مشهور از قبیل Resident Evil به شهرت زیادی دست‌یافت. مشهورترین اثر وی با نام سمفونی شماره یک،‌هیروشیما که به قربانیان انفجار اتمی سال 1945 در هیروشیما تقدیم شده،‌پس از وقوع سونامی در ژاپن به نمادی از مقاومت ژاپنی‌ها تبدیل شد.

کد خبر 248899
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز