یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تصور زندگی بدون موسیقی بیار دشوار است، درحالی‌که بیشتر کنسرت‌ها و آواز‌ها برای افرادی اجرا می‌شوند که از قدرت کامل شنوایی برخوردارند، موهبتی که افراد ناشنوا و کم‌شنوا از آن محرومند.

ناشنوا

براساس گزارش ميل‌آنلاين، شركت ودافون با همكاري موسيقيداني هلندي به نام كيتمان موسيقي را ويژه افراد كم شنوا خلق كرد تا اين افراد نيز بتوانند از يك اجراي زنده موسيقي لذت ببرند.

اين قطعه موسيقي سپس براي نوجواني به‌نام ورا وان ديژك كه مادرزادي ناشنوا بوده‌است اجرا شدند درحالي كه اين نوجوان دو سال پيش براي ارتقا توانايي شنوايي خود تحت جراحي پيوند حلزون مصنوعي گوش قرار گرفته‌بود. براي اينكه آهنگساز از قابليت شنيده شدن اين موسيقي توسط افراد كم شنوا اطمينان حاصل كند، از تركيبي محدود از فركانس‌هايي استفاده كرد كه در محدوده شنوايي حلزون مصنوعي گوش قرار داشت.

به اين شكل نوجوان توانست تعداد محدودي از نت‌هاي موسيقي را پس از عمل پيوند حلزون مصنوعي به گوشش بشنود. از آنجايي كه اين نوجوان از نوع موسيقي كه ممكن بود به آن علاقه داشته باشد آگاه نبود، در شبكه‌هاي اجتماعي از مردم نظرسنجي كرد و مردم نيز به آهنگ با‌ من بمان سم اسميت راي دادند.

اين نوجوان تا پيش از اين تنها با كمك اسمارت‌فون خود قادر به برقراري ارتباط با ديگران بود. تا پيش از زمان اجراي موسيقي، نوجوان در دو جلسه حضوري و مجازي ضبط موسيقي حضور پيدا‌كرد. در جلسه مجازي، كيتمان موسيقي را به كمك گروه اركستري 18 نفره اجرا كرد تا توانايي‌هاي شنوايي نوجوان را با فركانس‌هاي صوتي موسيقي تنظيم كند.

پس از اجراي موسيقي ورا توانست بخش زيادي از نت‌هاي اجرا شده را بشنود، اگرچه به گفته خودش هرگز مانند افراد سالم قادر به شنيدن كامل موسيقي نخواهد بود، اما آنچه از موسيقي شنيد، بسيار به واقعيت نزديك بوده‌است.

کد خبر 271176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha