سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: گیتار الکتریکی متعلق به «باب دیلن» هنرمند سرشناس آمریکایی به قیمت ۹۶۵ هزار دلار در حراجی «کریستی» به فروش رفت.

گیتار

به گزارش ایسنا به نقل از بی بی سی، گیتار الکتریکی که باب دیلن در جشنواره فولک نیوپورت سال 1965 نواخت، به قیمت 965 هزار دلار (519 هزار پوند) در شعبه «کریستی» نیویورک چکش حراج خورد.

این ساز 48 سال است که در خانواده‌ای اهل نیوجرسی نگهداری می‌شود، چرا که دیلن آن را در سفری که با هواپیما داشت جا گذاشت.

از فستیوال نیوپورت، همیشه به عنوان رویدادی یاد می‌شود که دیلن در آن گیتار الکتریک نواخت.

«کریستی» پیش‌بینی کرده بود این ابزار موسیقی بین 300 تا 500 هزار دلار فروخته شود.

رکورد پیشین فروش گیتار در حراجی‌ها متعلق به سازی متعلق به «اریک کلاپتن» بود که به «بلکی» شهرت داشت. این ساز سال 2004 به قیمت 959 هزار و 500 دلار از طریق «کریستی» فروخته شد.

«رابرت آلن زیمرمان» معروف به باب دیلن خواننده، نقاش، آهنگساز، شاعر و ترانه‌سرای آمریکایی متولد 24 می 1941 در مینه‌سوتا، در سبک موسیقی بومی آمریکا به فعالیت می‌پرداخت که در دهه‌ 1960 میلادی به سبک راک رو آورد و اشعار عاشقانه‌ «راک اند رول» روز را با اشعار ادبی و روشنفکرانه‌ کلاسیک در هم آمیخت.

وی در پدیدار شدن سبکی در موسیقی به نام «راک بومی» در اواسط دهه‌ 60 بسیار تاثیرگذار بود و به «شکسپیر» هم‌نسلان خود شهرت یافت.

او به خاطر ترانه‌های نغز و پرمفهومش بارها نامزد دریافت جایزه‌ نوبل ادبیات شده ‌است.

دیلن در پنج دهه‌ اخیر در موسیقی آمریکا به‌عنوان پدیده مطرح بوده‌ است.

دیلن از نگاه بسیاری تاثیرگذارترین چهره در تاریخ موسیقی آمریکا بوده ‌است.

برخی از ترانه‌های او توسط بسیاری از خوانندگان مشهور دوباره‌خوانی شده‌ که از جمله آن‌ها می‌توان به «از فراز برج دیدبانی» که توسط «جیمی هندریکس» اجرا شد اشاره کرد.

کد خبر 242008
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز