همشهری آنلاین: استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: امام حسن عسکری(ع) شیعیان را از طریق ارتباط با وکلای خود برای دوران غیبت امام عصر(عج) آشنا کرد.

حجت الاسلام محمدمهدی زارعی که روز شنبه 92/11/19 به مناسبت هشتم ربیع الثانی سالروز میلاد امام حسن عسکری (ع) با خبرنگار معارف گروه فرهنگی ایرنا گفت وگو می‌کرد، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های زندگی یازدهم ایجاد شرایطی است برای شیعیان تا غیبت امام از دیدگان مردم برای آنان عادی شود و مردم از طریق وکلای آن حضرت ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: هرچند موضوع وکلا از زمان امام هادی (ع) آغاز می‌شود ولی اوج آن در زمان امام عسکری است. یعنی ایشان از طریق وکلا با شیعیان در ارتباط بودند و از طرف دیگر چون دشمنان چشم به راه حضرت مهدی (عج) بوده و می دانستند که از نظرها غایب خواهد بود بنابراین تلاش می کردند تا آسیبی به امام زمان وارد کنند.

این کارشناس مذهبی افزود: امام عسکری شیعیان را آماده کرد تا از طریق وکلا با امام خود ارتباط داشته باشند و آن حضرت با تدبیر خود میلاد امام عصر(عج) را به اطلاع شیعیان رساندند تا در پیروی از امام معصوم سردرگم نشوند و از طرف دیگر به گونه ای اطلاع رسانی می کردند که دشمنان از این مساله با خبر نشوند.

وی افزود: امام حسن عسکری(ع) آن گونه موضوع ولادت امام زمان(عج) را از دید حکومت مخفی نگه داشتند که حتی جاسوسان حکومت در خانه آن حضرت از این موضوع آگاه نشدند.

این استاد حوزه افزود: امام عسکری(ع) به افراد مورد اطمینان و برخی شیعیان، فرزند خود یعنی امام زمان(عج) را نشان داده و به آنان سفارش می کردند که حضرت مهدی(عج) بعد از آن حضرت، حجت خدا بر روی زمین خواهد بود.

این پژوهشگر مذهبی اضافه کرد: امام عسکری(ع) به برخی از شیعیان قم پیام دادند که برای فرزندش عقیقه کنند. یعنی امام با این پیام خود به شیعیان اطلاع دادند که آن حضرت فرزندی دارند که امام بعد از اوست و از طرف دیگر دستگاه حکومتی در این مساله حساس نشود و به قتل امام زمان مبادرت نورزد.

به گفته زارعی موضوع وکلا و مخفی نگه داشتن تولد امام زمان(عج) دو ویژگی برجسته در زمان امام عسکری در ارتباط با دوران گذار از ظهور امام زمان تا غیبت آن حضرت بود که امام عسکری(ع) انجام دادند.

وی همچنین گفت: با توجه به شرایط زمان امام عسکری(ع) آن حضرت در تنگنای حکومت قرار داشتند با این حال صد نفر از شیعیان و یاران امام به عنوان راویان امام عسکری معرفی شده‌اند.

زارعی افزود: هر چند امام حسن عسکری(ع) از نظر ارتباط با جامعه در تنگنا بودند ولی آن حضرت در همین شرایط صد نفر از اصحاب را به عنوان راوی تربیت می کنند و دانشمندان علم رجال در کتاب های خود به این مساله اشاره کرده‌اند.

وی افزود: اگرچه حجم روایات نقل شده از امام عسکری بسیار کم است ولی با این وضعیت آن امام، شیعیان را از بارش علمی و معنوی خود محروم نکردند.

امام حسن عسکری (ع) در سال 232هجری در مدینه دیده به جهان گشودند و در سن 29 سالگی در جمعه هشتم ربیع الاول سال 260 هجری به دستور معتمد عباسی مسموم و به شهادت رسیدند. پیکر مطهر آن امام همام در جوار پدر بزرگوارش امام هادی(ع) در سامرا به خاک سپرده شد.

کد خبر 248743
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز