سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درحالی برگزار شد که وزیر ارشاد در این مراسم حضور نیافت.

جشنواره هنری

به گزارش مهر، شب گذشته دوشنبه 14 بهمن ماه، مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور علی مرادخانی، معاون هنری ارشاد، سیدعباس میرهاشمی، دبیرکل جشنواره ششم فجر، مسعود زنده‌روح کرمانی، دبیر هنری و تعدادی از هنرمندان این عرصه و البته بدون حضور وزیر ارشاد در سالن ایران فرهنگستان هنر برگزار شد.

علی مرادخانی، نخستین سخنران این مراسم کوتاه بود که گفت: هنرهای تجسمی ظرفیت‌های گسترده‌ای دارد بنابراین باید در عرصه بین‌الملل و جهانی مطرح شود.

وی ادامه داد: برخلاف جشنواره‌هایی مثل تئاتر و موسیقی که از نظر اجرایی با مشکلاتی مواجه است هنرهای تجسمی از موضوعاتی است که اگر بتوان فضای علمی و مباحث محتوایی این جشنواره‌ها را به گونه‌ای متفاوت‌تر برگزار کرد از نظر غنایی موثرتر خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر به هنرهای تجسمی بی‌توجهی شده است که امیدوارم در آینده با حضور پرشور هنرمندان جوان و همچنین همکاری مسئولان و متولیان این مشکلات و موانع از بین برود.

وی در پایان سخنان خود از استقبال گسترده هنرمندان به ویژه هنرمندان پیشکسوت از این جشنواره خبر داد و بیان کرد: این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور استادان تجسمی کشورمان رونق بیشتری یافته است.

در ادامه سید عباس میرهاشمی، دبیر کل ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر به روی سن رفت و ضمن ارائه آمار این جشنواره گفت: جشنواره بین‌المللی فجر امسال در سه بخش ملی، بین المللی و مکمل برگزار شده است.

وی تصریح کرد: بخش ملی این جشنواره در رشته های نقاشی، خوشنویسی، مجسمه سازی، نگارگری و سرامیک هنری و در بخش بین الملل در زمینه عکس، پوستر، تصویرسازی و کاریکاتور و هم چنین در بخش مکمل هم شامل فیلم های مستند تجسمی است.

امسال 9 رشته با 15 گرایش را در جشنواره شاهد هستیم.

وی درباره نمایش تمامی آثار فجر در یک فضای هنری نیز گفت: امسال برنامه ریزی برای نمایش تمامی آثار ششمین جشنوراه بین المللی هنرهای تجسمی فجر در یک فضای هنری صورت گرفته است بنابراین در این دوره تمامی رشته های رقابتی در گالری های موسسه فرهنگی و هنری صبا به نمایش گذاشته می‌شود.

این هنرمند عکاس با ذکر این جمله که جشنواره بین‌المللی فجر بزرگترین رویداد در حوزه هنرهای تجسمی محسوب می‌شود، گفت: امسال بخش هنرمندان انقلاب که با عنوان سیری در هنر معاصر ایران است با آثار ایرج اسکندری و کاظم چلیپا در موزه هنرهای معاصر تهران و نیز بخش رقابتی در موسسه فرهنگی هنری صبا برپا شده است و البته بخش جنبی نیز با عنوان بخش غیررقابتی که در برگیرنده آثار هنرمندان پیشکسوت است در فرهنگسرای نیاوران برپا می‌شود.

وی درباره آمار کلی این دوره از جشنواره هم گزارش داد و گفت: تعداد کل آثار رسیده به جشنواره ۴۸۸۳ اثر از ۲۶۹۰ شرکت کننده است که در بخش بین‌المللی نیز ۸۲ هنرمند از ۴۶ کشور دنیا در این دوره شرکت کرده‌اند.

در پایان این مراسم کامبیز درم‌بخش، پیشکسوت هنر کاریکاتور ایران و افشین شاهرودی عکاس و داور بخش عکس این جشنواره سخنرانی کردند و سپس درهای نمایشگاه ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر به روی بازدیدکنندگان گشوده شد.

کد خبر 248332
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز