چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر شامگاه روز دوشنبه با حضور معاون هنری وزیر ارشاد و جمع زیادی از هنرمندان در مؤسسه فرهنگی هنری صبا آغاز به‌کار کرد.

چراغ ششمین جشنواره تجسمی فجر روشن شد

 علی مرادخانی در این مراسم با بیان اینکه هر رشته هنری نشان‌دهنده هویت ملی و نماد وضعیت امروز اجتماع و نحوه تفکر ماست، افزود: توانمندی برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی شاخه هنرهای تجسمی بسیار بالاست و امکان خوبی در حوزه دیپلماسی فرهنگی پیدا کرده‌ایم. در حال حاضر تقاضاهای بسیاری از کشورهای دیگر به‌ویژه اروپا برای نمایش هنر ایرانی داریم.

وی با تأکید بر معرفی هنر امروز و جوانان هنرمند ایرانی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های دنیای امروز این است که هنرمندان خود و حتی افراد کمتر شناخته‌شده و جوانان را به خوبی معرفی می‌کنند ولی ما در این زمینه کمتر فعال بوده‌ایم. با اینکه خدمت ایران به تمدن جهانی کم‌نظیر بوده و ما در عرصه هنری دنیا تأثیرگذار بوده‌ایم ولی وقتی سخن از هنر شرق به میان می‌آید نام‌هایی چون چین و هند آورده می‌شود.

معاون هنری وزیر ارشاد با بیان اینکه در سال‌های قبل کمتر در حوزه معرفی هنر ایران تلاش شده است، گفت: مشکلات مالی نمی‌تواند حضور هنرمندان را در عرصه جهانی متوقف کند. به‌زودی هنرمندانی از ایران در نمایشگاهی خارج از کشور شرکت خواهند کرد که معاونت هنری به‌عنوان متولی اجرایی، هماهنگی‌ها و مسائل زیربنایی را انجام می‌دهد. ماندگاری جشنواره تجسمی فجر به حضور بزرگان است و می‌توان تعدادی از آثار حاضر در جشنواره را خریداری کرد چرا که موجب می‌شود در آینده شاهد کارهای قوی‌تر از سوی هنرمندان باشیم.

کامبیز درمبخش، طراح و کاریکارتوریست بنام و عضو هیأت انتخاب و داوری این دوره جشنواره تجسمی فجر در این مراسم با بیان اینکه هنرمندان در این روزها تنها خبرهای خوب می‌شنوند، گفت: خوشبختانه در دوره اخیر اسم هنرمند پررنگ‌تر شده و صدای هنرمندان خاموش به گوش می‌رسد. هنرمندانی که قهر کرده بودند به صحنه بازگشته‌اند و روزنه‌های امید و وعده همکاری و همدلی با هنرمندان و رسیدگی به مشکلات معیشتی باعث خوشحالی هنرمندان شده است و امیدواریم این وعده‌ها به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه هنر یک موهبت الهی است که فقط به تعدادی از انسان‌های کره خاکی اعطا می‌شود، افزود: در ایران هم هنرمندان خوب حداکثر 150نفرند. هنر تنها چیزی است که از تمدن‌ها باقی می‌ماند. هنر و نام هنرمندان در ذهن مردم جاودانه می‌شود و از بین نمی‌رود. هنرمندان می‌توانند روح ما را تیمار کنند و روی زخم‌های ناخواسته ما مرهم بگذارند.

افشین شاهرودی، هنرمند پیشکسوت عکاسی هم چند جمله در مراسم آغاز ششمین جشنواره هنرهای تجسمی گفت و در ادامه سیدعباس میرهاشمی، دبیرکل جشنواره گزارشی از روند برگزاری این دوره ارائه داد. به‌گفته وی، بیش از 19هزار اثر از بیش از 6هزار‌و200هنرمند از 56کشور به دبیرخانه ارسال شد که 55درصد آثار متعلق به هنرمندان مرد و 45درصد از هنرمندان زن است. بیشترین تعداد شرکت‌کننده از استان تهران با بیش از 2هزار‌و‌150نفر بود و کشورهای ترکیه، برزیل، اندونزی، صربستان، چین، رومانی، فرانسه، اوکراین و آمریکا هم بیشترین آثار ارسالی به جشنواره را داشته‌اند.

هنرمندانی چون غلامحسین امیرخانی، محمد سلحشور، علی‌تن، عبدالمجید حسینی‌راد، جواد علیزاده، داوود شهیدی، محسن راستانی، جواد نوبهار، پریسا خضابی، مهران هوشیار، علی رجبی، اسماعیل عباسی، ایرج اسکندری، ایرج محمدی و حسن غفاری به همراه مجید ملانوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر، عباس سجادی، مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و امیر عبدالحسنی، مدیر موزه امام علی(ع) در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره تجسمی فجر حضور داشتند.

همه نمایشگاه‌های جشنواره تجسمی فجر

نمایشگاه آثار بخش‌های بین‌الملل و ملی پس از مراسم افتتاحیه در مؤسسه فرهنگی هنری صبا آغاز به‌کار کرد و تا چهارم اسفندماه آماده بازدید علاقه‌مندان است. آثار بخش جنبی در نمایشگاه سیری در هنر معاصر تهران با آثاری از کاظم چلیپا و ایرج اسکندری 7بهمن در موزه هنرهای معاصر گشایش یافت و تا 28فروردین 93 ادامه دارد. آثار بخش جنبی با ارائه آثاری از پیشکسوتان و فعالان هنرهای تجسمی در تمامی رشته‌های بخش بین‌الملل و ملی در فرهنگسرای نیاوران از 21بهمن تا 5اسفندماه به نمایش درمی‌آید. آثار بخش بین‌الملل از 20بهمن در 20استان به نمایش درمی‌آید و سینماتک موزه هنرهای معاصر از 26بهمن تا اول اسفندماه آماده نمایش آثار منتخب فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی است. گزیده آثار جشنواره تجسمی فجر در کشورهای هند، ترکیه، صربستان، تونس و روسیه هم روی دیوار می‌رود. تقدیر از 6 استاد پیشکسوت هنرهای تجسمی با اهدای نشان فجر از دیگر بخش‌های جنبی ششمین جشنواره تجسمی فجر است.

کد خبر 248486

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز