نمایش> شراره داوودی: افسانه‌ی «آرش کمانگیر» را همه‌ی ما شنیده‌ایم،‌‌ همان جوانمردی که جان خودش را در تیری گذاشت و مرز ایران و توران را مشخص کرد.

این تیر که از کمان آرش رفت

در داستان‌ آمده که پیکر آرش، پس از پرتاب تیر هرگز پیدا نشد، اما کسانی که در مسیر کوهستان زندگی می‌کردند، همیشه معتقد بودند روح آرش مراقب کوهنوردانی است که از کوهستان عبور می‌کنند.

این‌روز‌ها مرکز تولید تئا‌تر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نمایشی را بر روی صحنه دارد که ماجرای آرش کمانگیر را در کنار زندگی پسرک نوجوانی با نام «آرش» روایت می‌کند. این نوجوان، در کوهستان گم شده و روح‌‌ آرش بزرگ به کمکش می‌آید.

نمایش «حکایت مرد کوهستان» را «افسانه زمانی» طراحی و کارگردانی کرده است. او که تخصص کاری‌اش در تولید نمایش‌های عروسکی است، شیوه‌ی اجرایی این نمایش را نقالی می‌داند و در گفت‌وگو با دوچرخه می‌گوید: «در این نمایش، افسانه‌ی آرش کمانگیر با نقالی برای بچه‌ها روایت می‌شود؛ در عین‌حال با عروسک‌های کاغذی و سایه، داستان آرش نوجوان را هم تعریف می‌کنیم.

در حکایت مرد کوهستان خبری از بازی‌گردانان سیاه‌پوش با روبندهای تیره نیست؛ این‌جا همه بازی می‌کنند. افسانه زمانی در پاسخ به‌ این سؤال که «چرا بازی‌دهندگان دیده می‌شوند و لباس تیره بر تن ندارند؟» می‌گوید: «شیوه‌ی اجرایی نمایش‌های عروسکی با یکدیگر متفاوت است. اگر قرار باشد تنها روی عروسک‌ها تمرکز کنیم، بازی‌دهندگان نباید دیده شوند، اما در نمایش ما، خود عروسک‌گردان‌ها بخشی از اجرا هستند و با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند.»

در روزگار کهن و در سیزدهمین روز ماه آبان که به نام تیر شناخته می‌شود، جشنی با عنوان «تیرماه سیزه شو» می‌گرفتند که مناسبت آن، حماسه‌ی آرش کمانگیر بود. هرچند خیلی از ما این جشن و نام‌گذاری ویژه‌ی آن را نمی‌شناسیم، اما هنوز در برخی شهرهای مازندران این‌روز جشن گرفته می‌شود. در نمایش حکایت مرد کوهستان، به این جشن و آیین‌های باستانی ایرانیان نیز اشاره می‌شود. از افسانه‌ زمانی می‌پرسم‌ که چه‌طور در نمایش به‌سراغ موضوعی رفته که‌ مدت‌هاست کسی از آن یادی نمی‌کند؟ که می‌گوید: «ادبیات و افسانه‌های ایرانی جنبه‌های کشف‌نشده‌ی زیادی دارند که می‌توانند دست‌مایه‌های خلق داستان‌های امروزی شوند. هم‌چنین این داستان‌ها رو به فراموشی هستند و فکر می‌کنم همتی بزرگ لازم است تا افسانه‌های کهن دوباره بازگو شوند. با صحبتی که در این نمایش از این جشن به‌میان می‌آید و توضیحات کوتاهی که در بروشور نمایش داده شده، احتمالاً بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترهای آن‌ها به‌دنبال کسب اطلاعات بیش‌تری از این مراسم بروند.»

نمایش حکایت مرد کوهستان، تا ۱۸ بهمن‌ماه در مرکز تولید تئا‌تر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (خیابان حجاب، داخل پارک لاله، سالن بوستان) از ساعت ۱۷ به‌روی صحنه می‌رود.

کد خبر 248221
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز