چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: گلشن راز یکی از متون اصیل عرفان و فلسفه اسلامی ـ ایرانی است که از دیرباز مورد توجه متفکران و دانشوران بوده است.

کتاب راز راز

با این حال، شروح زیادی به این کتاب نوشته نشده است. استاد دکتر دینانی، بعد از تفسیر رباعیات خیام در هستی و مستی و تفسیر غزلیات شمس در شعاع شمس و تفسیر غزلیات حافظ در حافظ معنوی، این بار به تفسیر مثنوی گلشن راز پرداخته و با شیوه‌ای فلسفی دیدگاههای عرفانی شیخ محمود شبستری را تحلیل کرده است.

براساس نظریات «راز راز» جایگاه فلسفی شیخ محمود شبستری از حکیم ملاصدرا بالاتر است، همچنان که منزلت عرفانی او از محی‌الدین ابن عربی والاتر به نظر می‌رسد.

دکتر دینانی اثبات می‌کند که «گلشن راز» اثری در تراز اسفار اربعة صدرالمتألهین است. از این رو، اصول فلسفه، عرفان و اخلاق و حکمت اسلامی را از خلال ابیات این منظومه جاودانه استخراج می‌کند.

مباحث این کتاب به قرار زیر است:

مقدمه و اعتذار- مقدمه دکتر دینانی- آشنایی با شیخ شبستر- برافروختگی جان- انسان به مثابه شخص- از خلق تا امر- راز اختلاف تفسیرها- گستره وحدت- من و جز من- از منطق به اشراق- جنگ با فیلسوفان- سوال از راه- تمثیل: برکات عدم بر وجود- جهان دل- لفظ و معنی- قانون جذب- جهان وارونه- درجستجوی ازگشت به جهان وارونه- تحیّر؛ پایان تفکر- کیست این پنهان مرا در جان و تن- های هویت- مسافران طریق- حقیقت تامه محمدیه- آنسوی توقف- رمز مطلق- آیینه ای برای سایه ها- راه آشنایی- سرنوشت یک قطره- دامنه های وصل و صال- خدا و دیگری-مشرق جان- لحظه ها- اوج صیرورت

کتاب راز راز تألیف کریم فیضی است که چاپ دوم آن در سال 92 و در 435 صفحه در قطع وزیری با جلد گالینگور به قیمت 15000 تومان توسط انتشارات موسسه اطلاعات منتشر شده است.

کد خبر 247701
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز