همشهری‌آنلاین: دکتر سید جواد طباطبایی که در سال‌های میانی دهه ۷۰ کتاب خواجه‌نظام الملک را درمجموعه بنیانگذران فرهنگ ایران انتشارات طرح نو منتشر کرده بود، ویرایش تازه‌ای از این کتاب را از سوی انتشارات مینوی خرد به بازار کتاب عرضه کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین میراث مکتوب «خواجه نظام‎الملک طوسی؛ گفتار در تداوم فرهنگی ایران» تاليف سيدجواد طباطبايي رساله‎ کوتاهی درباره‎ برخی از وجوه تاریخ اندیشه‎ سیاسی ایران در دوره‎ اسلامی با تاکیدی بر اندیشه و عمل خواجه نظام‎الملک طوسی است.

در واقع دفتر حاضر نظریه‎ بنیادین رساله‎ درآمدی بر تاریخ اندیشه‎ سیاسی در ایران اسن که جریان عمده‎ اندیشه‎ سیاسی ایران در دوره‎ اسلامی را دنبال می‎کند.

در صفحات اندک این رساله‎ی کوتاه، مولف کوشیده است، در ادامه‎ی پژوهش‎هایی که از دهه‎ها پیش آغاز کرده بود، مفهوم تداوم تاریخی و فرهنگی را به عنوان یکی از مفاهیم تاریخ ایران‎زمین مطرح کند و از مجرای آن سوانح احوال خواجه و مقام سیاست‎نامه‎ی او را در تاریخ اندیشه در ایران مورد بررسی قرار دهد.

خواجه نظام‌الملک

در این کتاب می‎خوانیم؛ از بررسی تاریخ و تاریخ اندیشه در ایران می‎توان دریافت که تاریخ ایران از دوره‎ی باستانی آن تا سده‎ی اخیر از ورای گسست‎هایی که در آغاز دوره‎ی اسلامی و از آن پس با چیرگی ترکان بر ایران زمین و یورش مغولان تا فراهم آمدن مقدمات جنبش مشروطه‎خواهی ایجاد شد، تداوم خود را حفظ کرده و جوهر تاریخی و فرهنگی آن استوار و ثابت مانده است.

در بخشی دیگر از کتاب می‎خوانیم؛ سیاست‎نامه‎نویسی، به عنوان جریانی از اندیشه‎ی سیاسی در ایران که در سپیده‎دم دوره‎ی اسلامی ایران‎زمین و در تداوم اندیشه‎ی سیاسی ایرانشهری تدوین شد، کهن‎ترین، استوارترین و تنومندترین جریانی بود که در تاریخ اندیشه‎ی سیاسی در ایران پدیدار شد و در نخستین سده‎های دوره‎ی اسلامی با انتقال منابع دوره‎ساسانی، تناورده شد و به تدریج، دو جریان دیگر یعنی فلسفه‎ی سیاسی و شریعت‎نامه‎نویسی را در خود جذب و حل کرد. و از آن‎جا که تاکنون تاریخ سیاست‎نامه‎نویسی در ایران نوشته نشده است، اهمیت این جریان از تاریخ اندیشه‎ی سیاسی و معنای آن برای فهم تاریخ سیاسی، اندیشه‎ی سیاسی و ادب فارسی ایران دوره‎ی اسلامی به درستی معلوم نیست و جای آن دارد که مورد توجه و بررسی جدی قرار گیرد. و .....

کتاب در ۳ فصل دسته‎بندی شده است؛ فصل نخست «سوانح احوال خواجه نظام‎الملک و وضع زمانه‎ی او»، فصل دوم «اندیشه‎ی ایرانشهری و تداوم فرهنگ ایران‎زمین» و فصل سوم «مقام سیاست‎نامه در تاریخ اندیشه‎ی سیاسی ایران».

خواجه نظام‎الملک طوسی گفتار در تداوم فرهنگی ایران تاليف سیدجواد طباطبایی در ۲۵۸ صفحه به بهاي 17 هزار تومان  از سوی انتشارات مینوی خرد منتشر شده است.

کد خبر 261592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha