دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

سی و دومین جشنواره تئاتر فجر در حالی هفته پایانی خود را پشت سر می‌گذارد که عصر شنبه بخش رادیو تئاتر آن افتتاح شد.

افتتاح رادیو تئاتر فجر ۳۲

مراسم افتتاحیه هفتمین دوره رادیو تئاتر با سخنرانی ایوب آقاخانی، مدیر این بخش همراه بود و در پایان هم 2نمایش «جریان زیر آب» به کارگردانی محسن بهرامی و «دیوار» به کارگردانی آرمان غفاریان اجرا شد. فرهاد آئیش، جواد پیشگر، محسن بهرامی و مهدی نمینی‌مقدم از هنرمندان حاضر در مراسم بودند.

بازدید از موزه صلح

یکی از حاشیه‌های سی و دومین جشنواره تئاتر فجر بازدید بازیگران کانادایی نمایش «شطرنج با ماشین قیامت» از موزه صلح تهران بود. این نمایش ضد‌جنگ براساس رمان حبیب احمدزاده است که شاهین صیادی آن را کارگردانی کرده و از کشور کانادا در بخش بین‌الملل این جشنواره حضور دارد. نمایش 60دقیقه‌ای شطرنج با ماشین قیامت داستان 3روز محاصره و تصرف شهر آبادان توسط ارتش بعث عراق و نوجوانی را روایت می‌کند که مجبور می‌شود رانندگی خودروی حمل غذا را به‌عهده بگیرد.

اختتامیه متفاوت

مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر در شرایطی برگزار می‌شود که شاید برای نخستین بار در سال‌های اخیر غیراز سخنرانی وزیر ارشاد، هیچ سخنرانی دیگری پیش‌بینی نشده است. ضمن اینکه گزارش‌های مسئولان بخش‌های مختلف هم در قالب تصویر ارائه می‌شود. از آنجا که امسال 2مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر و اختتامیه جشنواره تئاتر فجر با اختلاف یک روز در تالار وحدت برگزار می‌شود، طراحی صحنه هر دو مراسم را سیامک احصایی برعهده گرفته است و احتمال دارد دکور این دو مراسم بسیار شبیه هم باشند.

سیزده سیزده تبصره هشت

نمایش «سیزده سیزده تبصره هشت» همایون غنی‌زاده هشتم بهمن‌ماه در جشنواره تئا‌تر فجر به صحنه می‌رود. این نمایش محصول شرکت رام استونی است که در بخش مسابقه تئا‌تر ملل اجرا می‌شود. غنی‌زاده متن نمایش را براساس نمایشنامه «چهارضلعی» ساموئل بکت نوشته است. کولی رینوماگی، الینا رینولد (برنده بهترین بازیگر زن از جشنواره سی‌ام تئا‌تر فجر)، رایوو تام، مارگوس پرانگل و ایگون نو‌تر در این نمایش 60دقیقه‌ای بازی می‌کنند. سیزده سیزده تبصره هشت، بهمن ماه در 2نوبت 17 و 20 در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه می‌رود.

هنر ایرانی در لهستان

داور سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و بازیگر گروه تئاتر گارجنیدزه از تمایل خود برای برگزاری جشنواره هنر ایرانی در لهستان در سال2015 خبر داد. ماریوس گولاژ، بازیگر اصلی نمایش «پتیان اورارتوریو» با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز «گیلگمش» در لهستان گفت: پس از اجرای این نمایش، ما تصمیم گرفتیم در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کنیم و نمایش‌ پتیان اورارتوریو را به سرپرستی ولادیمیر استانیفسکی در تهران اجرا کنیم. ما برای حضور در تهران چند تغییر در متن و اجرای کار انجام دادیم تا بتوانیم آن را در جشنواره تئاتر فجر به صحنه ببریم. جشنواره هنر ایرانی در گارجنیدزه در کنار هنر نمایش شامل موسیقی، صنایع‌دستی و حتی آشپزی ایرانی هم می‌شود.

کد خبر 247307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز