شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سی و دومین جشنواره تئاتر فجر در حالی به نیمه راه رسیده که گرمای اجراها در زمستان نه‌چندان سرد تهران تماشاگران را در سالن‌های نمایش به وجد آورده است.

صحنه‌ای از نمایش قصه ظهر جمعه که حس نوستالژیک ابتدای دهه ۷۰ را زنده می‌کند.

سخنان قادر آشنا، دبیر جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگاران آلمانی، آغاز به‌کار بازار بدون غرفه تئاتر فجر و استقبال مخاطبان از اجرای نمایش «قصه ظهر جمعه» را می‌توان مهم‌ترین خبرهای روزهای اخیر متن و حاشیه تئاتر فجر 92 دانست.

اجرای فوق‌العاده قصه ظهر جمعه

اجرای نمایش قصه ظهر جمعه به نویسندگی و کارگردانی محمد مساوات به‌دلیل استقبال زیاد مخاطبان به نوبت فوق‌العاده رسید. این نمایش که در روز اول اجرا به‌دلیل داشتن ویژگی‌های بصری و طراحی صحنه جذاب با استقبال روبه‌رو شده بود، در دومین روز اجرا تعداد بیشتری از مخاطبان را جذب کرد تا آنجا که نمایش به نوبت فوق‌العاده رسید و در 3 نوبت اجرا شد. قصه ظهر جمعه در دهه 70 رخ می‌دهد و در طراحی صحنه آن جزئیات به شکلی چشمگیر رعایت شده است. همین ویژگی باعث شده که مخاطبان حسی نوستالژیک به آن داشته باشند. در اجرای دوم قصه ظهر جمعه مخاطبانی که کمی دیرتر به سالن سایه رسیده بودند با وجود داشتن بلیت نتوانستند وارد سالن شوند. در نهایت حراست تئاتر شهر این افراد را در اجرای سوم جای داد. فروغ قجابگلی، معصومه کاظمی، تینو صالحی، محمدعلی محمدی، سوگل‌سادات خلیق، سیامک اخوان، نیکان راست‌قلم، مهرنوش ستاری، اسماعیل گرجی و... بازیگران قصه ظهر جمعه هستند و طراحی صحنه این نمایش را هم سعید حسنلو بر عهده دارد.

یک بازار نه‌چندان پررونق

بازار تئاتر ایران با حضور 5 گروه صبح روز جمعه 4بهمن‌ماه در طبقه دوم تالار وحدت آغاز به‌کار کرد. گروه‌های تئاتر «مکث» به سرپرستی رضا ثروتی‌، «ادونای» به سرپرستی حسن باستانی، «تی‌تو وک» به سرپرستی ابراهیم پشت‌کوهی، «کوانتوم» به سرپرستی آرش دادگر و «رونگ» به سرپرستی فریار حسینی در نخستین روز بازار تئاتر ایران به معرفی آثارشان پرداختند. برخلاف دوره‌های پیش که گروه‌ها در غرفه مستقر می‌شدند، امسال 5میز برای استقرار گروه‌ها درنظر گرفته شده است. در نخستین روز بازار قسمت‌هایی از فیلم نمایش‌های گروه‌های حاضر پخش شد و هر گروه به‌مدت چند دقیقه درباره شیوه فعالیت خود توضیح داد.

گروه تئاتر تی‌تو وک از بندرعباس به درخواست حاضران قطعه‌ای کوتاه از موسیقی نمایش جدید «بی‌استخوان» را اجرا کرد. قرار است این نمایش به‌عنوان محصول مشترک ایران، ‌مجارستان و هند در جشنواره تئاتر فجر به صحنه برود. امروز هم 5گروه دیگر به معرفی آثار خود در بازار تئاتر ایران می‌پردازند. قادر آشنا، دبیر جشنواره تئاتر فجر در آغاز به کار بازار تئاتر ایران این گردهمایی را فرصتی برای آشنایی بیشتر گروه‌ها با یکدیگر دانست.

از جمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در بازار تئاتر نشست سرپرستان گروه‌های تئاتری با مهمانان خارجی، مدیران جشنواره‌ها و شرکت‌های تئاتری از کشورهای دیگر است. بازار تئاتر امروز (شنبه 5بهمن‌ماه) از ساعت 9 تا 13دایر است.

پاسخ‌های آشنا به اشپیگل

دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر فجر در نشست مطبوعاتی با خبرنگار اشپیگل به پرسش‌های این رسانه آلمانی پاسخ داد. قادر آشنا در پاسخ به اینکه نکته مهم در دعوت از گروه‌های خارجی بیشتر سیاست است یا هنر، گفت: در بحث هنر کاری به مسائل سیاسی نداریم، ما به‌خود هنر توجه می‌کنیم. برای حضور گروه‌ها چند عنصر اصلی وجود دارد؛ اول اینکه فراخوان تهیه می‌شود، گروه‌های علاقه‌مند برای شرکت در جشنواره آثار خود را ارسال می‌کنند، نزدیکی روابط بین 2 کشور یکی از عناصر مهم است و قطعاً این همکاری را روان‌تر و بیشتر می‌کند.

وی درباره افزایش تعداد مهمانان اروپایی نسبت به سال گذشته چنین گفت: امسال بخش بین‌الملل از اول جشنواره برنامه‌های خود را آغاز کرده است. به هر حال ما نگاهمان را هر سال به قسمت‌های مختلف جهان معطوف می‌کنیم؛ یک سال به کشورهای اروپایی، یک سال به کشورهای خاورمیانه و درنظر داریم در سال‌های آینده از کشورهای آمریکای لاتین هم مهمان داشته باشیم.

دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در پایان از خبرنگاران آلمانی سوال کرد نگاه آنها به این جشنواره چگونه است. خبرنگار نشریه هایگل مورگن در پاسخ به پرسش قادر آشنا گفت: باید اعتراف کنم ابتدا تصویری که از ایران داشتم چیز دیگری بود ولی امروز با حضور در این جشنواره نگاهم نه‌تنها به جشنواره بلکه به کشور ایران بسیار تغییر کرده است.

کد خبر 246974

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز