چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آکادمی ملی علوم آمریکا مدعی شد طرح تحقیقاتی را اجرا کرد که نتایج آن نشان می‌دهد مقادیر زیادی از آلودگی هوای چین با عبور از فراز اقیانوس آرام به آمریکا رسیده و بخش‌هایی از این کشور را آلوده می‌کند.

سفر آلودگی هوا از چین به آمریکا

به گزارش ایرنا، آمریکا و چین علاوه بر این که در حوزه سیاسی دیدگاه متفاوتی داشته و بعضا رو در روی هم قرار گرفته‌اند، در بخش‌های اقتصادی نیز رقابتی تنگاتنگ دارند و گمان می‌رود تحقیق حاضر متاثر از این تعارض دیدگاه‌ها باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، گروهی از محققین چینی و آمریکایی در این گزارش که روز سه شنبه منتشر شد، می‌گویند در برخی از روزها، بارش باران اسیدی حاوی سولفات ناشی از سوخت‌های فسیلی در چین می‌تواند منشاء بخشی از آلودگی سولفاتی در غرب آمریکا باشد.

طبق این گزارش، شهرهایی نظیر لس‌آنجلس در آمریکا در برخی از روزهای سال دچار مه‌گرفتگی ناشی از آلودگی مواد اکسید نیتروژن و مونوکسید کربن کارخانه‌های تولیدی چین می‌شوند.

"استیو دیویس" یک دانشمند دانشگاه "ایروین" کالیفرنیا در آمریکا گفت: با بررسی منشا آلودگی‌ها و نیز علل آن، پی بردیم که منشاء برخی از این آلودگی‌ها به آن سوی اقیانوس آرام برمی‌گردد.

این گزارش همچنین می‌افزاید 17 تا 36 درصد انواع آلودگی هوا در چین خصوصا در سال 2006 میلادی ناشی از تولید اقلام صادراتی بوده که یک پنجم آن صرف تجارت با آمریکا می‌شد.

این تحقیق جدید نشان می‌دهد که بسیاری از آلاینده‌ها از جمله "کربن سیاه" که موجب تغییرات شرایط اقلیمی شده و با بروز بیماری‌های سرطان، آمفیزم (گرفتگی ریه) و قلبی و ریوی مرتبط است، براثر وزش باد از مسافت‌های دور منتقل می‌شود.

این در حالی است که کشورهای همسایه چین، نظیر ژاپن و کره جنوبی نیز طی دو دهه گذشته دائما درمعرض آلودگی زیانبار این کشور قرار گرفته‌اند.

دراین گزارش تحقیقی گفته شده که یافته‌ها نشان می‌دهد کشورها باید مسایل تجاری را هم در زمره تلاش‌هایی که برای مقابله با آلودگی هوا صورت می‌گیرد، بگنجانند و همکاری‌های بین‌المللی برای کاهش انتقال آلودگی‌ها و رفع منشاء این قبیل آلاینده‌ها تشدید شود.

کد خبر 246739
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز