همشهری آنلاین: محققان دریافته‌اند ورزشکارانی که دوپینگ فیزیکی انجام می‌دهند، گرایش دارند تا از مواد افزایش دهنده کارایی مغزی نیز استفاده کنند. ضمنا ورزشکارانی که مواد مجاز افزایش دهنده کارایی مصرف می‌کنند به تدریج به مصرف مواد غیرمجاز نیز روی آورند.

doping

مطالعاتی در دانشگاه گوتنبرگ و ابرهارد کارل نشان داده است که معمولا دوپینگ فیزیکی با دوپینگ مغزی همراه است. در واقع کسانی که دوپینگ فیزیکی انجام می‌دهند معمولا داروهایی برای دوپینگ مغزی نیز مصرف می‌کنند. این اولین مطالعاتی بود که بر بررسی ارتباط بین هر دو نوع دوپینگ پرداخت. در این مطالعات پرسشنامه‌هایی بین 3 هزار ورزشکار سه‌گانه غیرحرفه‌ای پخش شد.

دکتر سیمون می‌گوید: «نتایج این تحقیقات با یافته‌های قبلی که راجع به دوپینگ در ورزشکاران و دوپینگ در جامعه بود، ترکیب شدند. این اولین مطالعاتی است که نشان می‌دهد دوپینگ فیزیکی معمولا با دوپینگ مغزی همراه است.»

به گزارش ایسنا، 13درصد از ورزشکارانی که در این تحقیقات مورد بررسی قرار گرفتند در 12 ماه حداقل یک بار از مواد غیرقانونی که دوپینگ محسوب می‌شوند مصرف کرده بودند و 15.1 درصد از این افراد دست به دوپینگ مغزی نیز زده بودند.

هنگامی که بحث دوپینگ پیش می‌آید باید در نظر گرفت که تفاوت اساسی بین داروهای مخدر غیرقانونی مانند هروئین و کوکائین با داروهای دوپینگ مانند آنابولیک استروئید یا EPO وجود دارد. دوپینگ مغزی به معنای استفاده از مواد غیر قانونی مثل آمفتامین‌ها، مودافینیل یا ریتالین است که کارایی مغزی را افزایش می‌دهند. یافته‌ها نشان می‌هد مردان (13.7 درصد) بیشتر از زنان (8 درصد) از این مواد استفاده می‌کنند.

همچنین در این مطالعات بررسی شد که آیا رابطه‌ای بین مصرف مواد تقویت کننده کارایی فیزیکی و ذهنی که قانونی هستند و مصرف مواد غیر قانونی وجود دارد یا خیر. این مسئله نیز بسیار مهم است زیرا معمولا ورزشکارانی که از مواد مجاز برای بالا بردن کارایی خود استفاده می‌کنند گرایش دارند تا از مواد غیر مجاز نیز استفاده کنند.

یافته دیگر این مطالعات این بود که استفاده از مواد غیرقانونی برای افزایش کارایی فیزیکی معمولا باعث افزایش استفاده از موادی برای دوپینگ مغزی و افزایش کارایی ذهنی نیز می‌شود.

سیمون می‌گوید: «یافته‌ها نشان می‌دهد که ورزشکاران تنها برای رسیدن به یک هدف خاص دوپینگ نمی‌کنند بلکه تمایل خاصی به مواد افزایش دهنده کارایی پیدا می‌کنند.»

این یافته‌ها برای درک بهتر دلیل مصرف مواد غیر قانونی و دوپینگ در ورزشکاران بسیار مهم است. یافتن دلیل مصرف مواد مخدر می‌تواند به جلوگیری از آن کمک کند.

کد خبر 246242
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز