سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) از 23 دارو به عنوان شایع‎ترین مواد نیروزا که مصرف آنها در میان ورزشکاران کشورمان رواج یافته است، نام برد و عوارض مصرف این داروها را تشریح کرد.

دوپینگ

لطفعلی پورکاظمی در گفتگو با مهر اظهار داشت: در فهرست مواد ممنوعه که از سوی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) تائید شده است، شمار داروهایی که مصرف آنها برای ورزشکاران منع شده، بسیار است اما مصرف برخی از آنها در میان ورزشکاران کشورمان شایع شده است.

 وی شایع‎ترین مواد نیروزا برای ورزشکاران ایرانی را نام برد و گفت: ناندرولون، تستوسترون، متاندیون، هورمون رشد، انسولین، سوما، LH، HCG، کلنبوترول، فوروسماید، آمفتامین، مت آمفتامین (شیشه)، دی اکسید مت آمفتامین، کوکائین، مواد مخدر سنتی (حشیش و ترکیبات تریاکی)، دگزامتازون، بتامتازون، پردنیزولون، هیدروکورتیزون، تریامسینولون، الکل، ایندرال و آتنولول 23 داروی دوپینگی هستند که استفاده از آنها در میان ورزشکاران ایران رواج یافته است.

 دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ضمن تاکید بر اینکه مصرف این گونه داروها عوارض زیادی بر روی سلامتی افراد مصرف کننده خواهد گذاشت، به برخی از آنها اشاره کرد و گفت: بی نظمی ضربان قلب شایع‌ترین عارضه استفاده از مواد نیروزا است.

 رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی تصریح کرد: اختلالات کبدی، ورم و زخم معده، تخریب سلول های کلیوی، اختلالات هورمونی، سرگیجه، تهوع از دیگر عارضه‌هایی است که در اثر گرایش به مواد نیروزا ایجاد می‌شود. البته نباید از عوارضی همچون افسردگی، پرخاشگری، خودکشی، قتل، ریزش مو، کاهش رشد طولی استخوان‌ها، ناتوانی جنسی (در اثرمصرف دراز مدت)، کوما و حتی مرگ هم غافل شد.

 پورکاظمی بر استفاده آگاهانه ورزشکاران از مواد نیروزا تاکید کرد و یادآور شد: مواد نیروزا عوارضی بر روی سلامتی افراد می‌گذارد. این در حالی است که بیش از 90 درصد ورزشکاران به صورت آگاهانه اقدام به دوپینگ می‌کنند.

 دبیر کل وابا اظهارداشت: معمولا ورزشکاران وقتی برای پاسخگویی به نتیجه تست خود احضار می‌شوند به استفاده آگاهانه از مواد نیروزا اعتراف می‌کنند.

کد خبر 131503
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز