شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

محمود مولایی: زمان یک هفته‌ای شورای کمیته استیناف درباره رسیدگی به ادعای بازیکن داماش (از یکشنبه گذشته تا یکشنبه این هفته) فردا به پایان می‌رسد.

طرح

 به گفته احمد هاشمیان، رئیس کمیته دوپینگ فدراسیون فوتبال، دومین جلسه شورای کمیته استیناف یکشنبه برگزار می‌شود و به احتمال زیاد تکلیف محمد سیاه مشخص خواهد شد. آزمایش دوپینگ این بازیکن هفته‌های گذشته از سوی کمیته دوپینگ فدراسیون مثبت اعلام شد. سیاه گفت که در تمرینات داماش، رضا مهاجری، دستیار فیروز کریمی به بازیکنان قرص‌هایی می‌داد که حالا برایش دردسرساز شده است. محمد سیاه مدعی شد که اگر آزمایش دوپینگش مثبت اعلام شده، به‌دلیل تجویز همین قرص‌ها بوده؛ «بقیه بازیکنان هم از همین قرص‌ها استفاده می‌کردند اما نمی‌دانم چرا فقط من بازیکن دوپینگی شده‌ام.»

رئیس کمیته دوپینگ فدراسیون ادعای محمد سیاه را رد می‌کند و ساعتی بعد از ادعای بازیکن داماش گفت که این بازیکن با صحبت‌هایش فرافکنی می‌کند. احمد هاشمیان معتقد است که محمد سیاه با طرح چنین موضوعی تنها به‌خودش ضربه می‌زند.
به همین دلیل جلسه شورای استیناف برای رسیدگی به گفته‌های این بازیکن هفته پیش برگزار شد؛ جلسه‌ای که در آن هیچ‌یک از اعضای باشگاه داماش حضور نداشتند و ظاهرا در این جلسه تنها اعضای شورای استیناف به اضافه احمد هاشمیان حضور داشتند. نبود حتی یک نماینده از باشگاه داماش در جلسه استیناف محمد سیاه را نگران کرده است.

بازیکن این باشگاه که حالا متهم به «فرافکنی» است، امید دارد در دومین جلسه استیناف بتواند ادعای خود را ثابت کند. محمد سیاه در این باره می‌گوید: «با وکیلم صحبت کرده‌ام و منتظر هستم تا حرف‌هایم را ثابت کنم. چون می‌دانم که رضا مهاجری چنین بلایی به سر من آورده است. او در استقلال اهواز هم همین کار را کرد که علیرضا رضایی و اشکان نامداری بیچاره شدند.»رضا مهاجری، دستیار فیروز کریمی در داماش بوده و آیا سرمربی سابق این باشگاه هم در مورد این مسئله مقصر است؟ سیاه می‌گوید: «من گفتم که مهاجری این کارها را انجام می‌داد. یعنی حقیقت را گفتم، اصلا خود کریمی گفت که من احتیاجی به مواد نیروزا نداشتم. واقعیت هم همین است، چون 24 سال بیشتر ندارم و بدنم آماده است، دیگر نیازی به این کارها ندارم.»

با این وجود، به‌نظر می‌رسد پای فیروز کریمی هم به این پرونده باز شود. امیر عابدینی پیگیر پرونده محمد سیاه است و ظاهرا به هر نحوی می‌خواهد ادعای این بازیکن را در کمیته استیناف ثابت کند. مدیرعامل داماش که در هفته‌های گذشته جدال لفظی با فیروز کریمی داشت، همچنان به این مربی اتهام‌هایی را وارد می‌کند.

این موضوع، اختلاف آنها را بیشتر از قبل کرده و پرونده دوپینگ محمد سیاه می‌تواند به این اختلاف دامن بزند. ظاهرا امیر عابدینی، 2 بازیکن داماش را به‌عنوان کسانی که قرار است به نفع سیاه شهادت دهند، برای روز موعود آماده کرده است؛ دو بازیکنی که هنوز نامشان فاش نشده اما احتمالا می‌توانند در تصمیم‌گیری شورای استیناف تأثیر‌گذار باشند.

وضعیت نگران‌کننده دوپینگ

یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که در سال‌های گذشته به چشم آمده و از قبل مورد توجه کمیته تحقیق و تفحص مجلس بوده، همین مسئله دوپینگ است. موضوع دوپینگ همیشه مجلس را نگران کرده و حساسیت‌های بسیاری داشته است.»؛ سید جلال یحیی‌زاده، رئیس کمیته تربیت بدنی مجلس وضعیت کنترل دوپینگ در فوتبال را تأسف‌بار توصیف می‌کند. او با اشاره به موضوع بازیکن داماش و اینکه کادرفنی متهم به تجویز دارو به بازیکنان است، تنها بازیکنان را در استفاده از مواد نیروزا و ممنوعه مقصر نمی‌داند. یحیی‌زاده ادامه می‌دهد: «واقعیت این است که در برخی موارد تعدادی از ورزشکاران از ماهیت داروهای ممنوعه آگاهی نداشته‌اند. حتی کادرفنی و رئیس باشگاه که آب و آبمیوه در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند، به بازیکنان اطلاعات کافی نمی‌دهند. در حالی که می‌بینیم در همین آب و آبمیوه‌ها مواد نیروزا می‌ریزند و باعث دوپینگ بازیکنان می‌شوند. در برخی موارد بازیکنان به دام این قضایا می‌افتند و این شرم آور است.»

رئیس کمیته تربیت بدنی مجلس در حالی مسئولان باشگاه و حتی فدراسیون فوتبال را در پیشرفت مسئله دوپینگ در بین بازیکنان ایرانی مقصر می‌داند که نایب رئیس فدراسیون فوتبال خبر از کنترل دوپینگ در لیگ دهم می‌دهد.

مهدی تاج که پیش از این در اظهارنظری مدعی شده بود، استفاده از مواد نیروزا در بین فوتبالیست‌ها افزایش‌یافته، معتقد است چنین صحبتی انجام نداده است. او می‌گوید: «بر این باور هستم که در بحث دوپینگ باید خیلی جدی وارد شد و برخورد کرد. دوپینگ قواعد جوانمردی در فوتبال را به هم می‌زند و در فیفا و AFC روی آن بحث می‌شود.»

در عین حال، در سال‌های گذشته هیچ‌گاه نتیجه آزمایش دوپینگ بازیکن شاخصی مثبت اعلام نشده است. حتی در ماه‌های گذشته «ح.ک» ملی‌پوش سابق و بازیکن یکی از تیم‌های مطرح تهرانی که نامش به‌عنوان استفاده‌کننده از مواد ممنوعه مطرح شد، به سرعت تبرئه شد، بدون اینکه نام این بازیکن رسما اعلام شود.

نایب رئیس فدراسیون در این باره چنین توضیح می‌دهد: «اگر بازیکنان شاخص هیچ وقت به‌عنوان بازیکنان دوپینگی اعلام نشده‌اند، چون مرتکب اشتباه نشده‌اند. در واقع کمیته دوپینگ فدراسیون سراغ آنها رفته، ولی این بازیکنان دوپینگ نکرده‌اند.»

جلال یحیی‌زاده اما موافق صحبت‌های نایب رئیس فدراسیون فوتبال نیست. او معتقد است که در حوزه ورزش مقررات حاکم نیست. یحیی‌زاده می‌گوید: «در آیین‌نامه و اساسنامه همه چیز توضیح داده شده و روال برخورد با بازیکنان خاطی آمده است. اما در اینجا سلیقه و اصحاب قدرت و با نفوذ حکمرانی می‌کنند. آنها گاهی به راحتی از قدرت خود استفاده می‌کنند و معادلات را به هم می‌ریزند. برای همین هیچ وقت ستاره‌ها جزو بازیکنان دوپینگی نیستند.»

250نمونه دوپینگ

در لیگ دهم قرار است 250نمونه دوپینگ از بازیکنان گرفته شود. از این تعداد نمونه دوپینگ 20 تا 24 نمونه در 3هفته اول لیگ گرفته شده است. به گفته یک سایت خبری آزمایشگاه کلن اعلام کرده بود که 9 نمونه ارسالی از 3هفته ابتدایی لیگ برتر به این آزمایشگاه، مخدوش بوده‌اند. بعد از اینکه در آزمایش «ح.ک» ناخن یافت شد و طبق قانون آزمایش مذکور فاقد اعتبار اعلام شد، گویا برخی بازیکنان با چنین ترفندی از خطر محرومیت دوپینگ گریخته‌اند؛ موضوعی که کمیته دوپینگ فدراسیون فوتبال و مسئولان این فدراسیون را به چالش کشید. احمد هاشمیان البته بر این باور است که هیچ کدام از نمونه‌‌های اخیر مخدوش نشده و همه آزمایش‌ها منفی بوده است.

نایب رئیس فدراسیون خبر می‌دهد که جای نگرانی نیست. مهدی تاج در این رابطه چنین توضیح می‌دهد: «کمیته مبارزه با دوپینگ فعال است. علاوه بر لیگ برتر، اعضای کمیته دوپینگ در لیگ دسته یک و دو و حتی در فوتسال هم فعال هستند. فدراسیون تنها روی لیگ برتر زوم نکرده و در لیگ‌های دیگر هم مسئله دوپینگ کنترل می‌شود.» این در حالی است که نگرانی‌های یحیی‌زاده تمامی ندارد. نماینده تفت و میبد به گزارش‌های تحقیق و تفحص مجلس از ورزش اشاره می‌کند؛ اشاره‌ای که می‌تواند هشداری جدی برای فدراسیون فوتبال باشد؛ به‌خصوص آنجا که می‌گوید: «یکی از موضوع‌هایی که در گزارش‌های تحقیق و تفحص در نظر گرفته شد، همین مسئله دوپینگ بود. ما در مسئله دوپینگ حتی دوپینگ در فوتبال ایران را با دنیا مقایسه کردیم؛ اینکه متوسط جهانی دوپینگ در جهان چقدر است و در گزارش کاملی اینها را آورده‌ایم.»

جلال یحیی‌زاده البته توضیح بیشتری نمی‌دهد. او می‌گوید که در آینده گزارش مجلس از وضعیت دوپینگ در فوتبال کشور ارائه خواهد شد. او می‌گوید: «فعلا جایز نیست که توضیح بیشتری بدهم اما همین قدر بدانید که وضعیت دوپینگ نگران‌کننده و شرم‌آور است.»

کد خبر 114344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز