دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هند روز دوشنبه ۱۳ ژانویه با گذر سه سال از گزارش آخرین مورد فلج اطفال در این کشور در مسیر اعلام ریشه‌کنی این بیماری در سال جاری قرار دارد.

vaccination

به گزارش آسوشیتدپرس هند در سال‌های اخیر با یک برنامه گسترده واکسیناسیون به پیشرفت‌های مهمی در مبارزه با فلج اطفال دست یافته است. اما به نظر بسیاری از افراد در این کشور که دیدن قربانیان فلج اطفال با اندام‌های معلول و تغییرشکل‌یافته منظره‌ای رایج در خیابان‌هایش است، این پیشرفت‌ها خیلی دیر به دست آمده است.

فلج اطفال بیماری است که با واکسن قابل‌پیشگیری است و در اغلب کشورهای جهان ریشه‌کن شده است. اما هنوز در برخی از کشورهای جهان از جمله نیجریه، پاکستان و افغانستان باعث مرگ و معلولیت می‌شود.


فلج اطفال معمولا کودکان زیر پنج سال را از طریق نوشیدن آب آلوده گرفتار می‌کند. ویروس به دستگاه اعصاب مرکزی حمله می‌کند و باعث فلج، تحلیل رفتن عضلات، بدشکلی اندام‌ها و در برخی موارد مرگ می‌شود.

«ابتکار عمل برای ریشه کنی جهانی فلج اطفال» در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد:«زمانی تصور می‌شد که هند مشکل‌ترین کشور برای ریشه‌کنی فلج اطفال باشد.»

گرچه گذر از مرز سه سال بدون فلج اطفال شاخص مهمی برای هند شمرده می‌شود، سازمان جهانی بهداشت برای اعلام رسمی ریشه‌کنی فلج اطفال در هند در ماه مارس لازم است ثابت کند موارد کشف‌نشده بیماری در این کشور وجود ندارد.

فقر گسترده، تراکم زیاد جمعیت، وضع بد بهداشت محیط، میزان بالای مهاجرت و ضعف نظام بهداشت عمومی دستیابی به همه کودکان زیر پنج سال برای واکسیناسیون را در هند بسیار مشکل کرده بود. سپاهی متشکل از ۲.۵ میلیون نفر داوطلب، پزشک و کارکنان بهداشتی کارزار برای واکسیناسیون کودکان در طول سه سال را به انجام رساندند.

شمار موارد فلج اطفال از ۷۴۱ مورد در سال ۲۰۰۹ به ۴۲ مورد در سال ۲۰۱۰ کاهش یافت. آخرین مورد فلج اطفال در هند در سال ۲۰۱۱ در شرق این کشور گزارش شد.

کد خبر 245824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز