همشهری آنلاین: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که جنوب شرق آسیا جزء سه منطقه عاری از ویروس فلج اطفال است.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه سازمان بهداشت جهانی، این سازمان اعلام کرد که منطقه جنوب شرق آسیا پس از آمریکا، غرب اقیانوس آرام و اروپا عاری از این ویروس کشنده است که به منزله یک نقطه عطف تاریخی محسوب می‌شود.

در این بیانیه آمده است که در زمان حاضر 80 درصد از کل جهان فاقد این ویروس است.

در ادامه آمده است که پس از گذشت 3 سال، هنوز هم یک مورد از این ویروس در هند دیده نشده است.

کارشناسان بر این باورند که ریشه کن کردن فلج اطفال در هند سخت تر از دیگر کشورها بود، زیرا محل زندگی نزدیک به 170 میلیون کودک زیر 5 سال است که نیازمند واکسیناسیون بودند.

به گزارش WHO، مناطق دیگری جنوب شرق آسیا از جمله سریلانکا، مالدیو و بوتان نیز برای 15 سال متوالی عاری از این ویروس هستند.

این سازمان در ادامه گفته است که متاسفانه هنوز این بیماری در مناطقی از افغانستان، نیجریه و پاکستان دیده می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که با این حال چالش های عمده ای برای ریشه کن کردن این ویروس در سراسر جهان تا سال 2018 وجود دارد.

این ویروس کشنده در کشورهای جنگ زده ای مانند سوریه نیز مشاهده شده است.

ویروس فلج اطفال کودکان زیر 5 سال را تحت تاثیر قرار می دهد و از طریق مواد غذایی آلوده و آب منتقل می شود و به سرعت در روده گسترش پیدا می‌کند. و به سرعت به سیستم اعصاب حمله می‌کند و منجر به فلج و معلولیت می‌شود.

ابتکار ریشه کنی فلج اطفال از سال 1988 توسط اتحاد دولت‌ها با سازمان‌هایی نظیر یونیسف، سازمان بهداشت جهانی و روتاری بین المللی آغاز شد.

در سال 1988 حدود 350 هزار ویروس در سراسر جهان به ثبت رسید در حالیکه این آمار در سال 2012 به 223 مورد کاهش یافت؛ اما در سال گذشته این آمار به 406 مورد افزایش یافت.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که با توجه به گسترش جنگ و توقف واکسیناسیون، هنوز هم این ویروس مرگبار کودکان را تهدید می‌کند.

بر اثر توقف واکسیناسیون در سوریه، در اکتبر سال 2013 در این کشور یک مورد ویروس فلج دیده شد و متاسفانه این تعداد در مارس سال 2014 به 25 مورد افزایش یافت. 217 مورد فلج اطفال نیز در سومالی، کنیه و اتیوپی گزارش شده است.

متخصصان بر این باورند که زمانی می‌توان از این ویروس وحشی در امان بود که حتی یک مورد نیز در سراسر جهان وجود نداشته باشد زیرا دنیا یک دهکده جهانی است.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی آمار این ویروس در افغانستان، نیجریه و پاکستان به قرار زیر است :

افغانستان : 37 مورد در سال 2012 و 14 مورد در سال 2013

نیجریه : 122 مورد در سال 2012 و 53 مورد در سال 2013

پاکستان : 58 مورد در سال 2012 و 93 مورد در سال 2013

کد خبر 254140
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز