گروه اجتماعی -‌ مینا شهنی: مواد‌مخدر روانگردان در گیاهان دارویی، نمک حمام یا داروهایی شیمیایی وجود دارند و به همین دلیل افراد زیادی بی‌آنکه بدانند قربانی مواد‌مخدر هستند.

اینها با موادی مثل سوپاری، پان، اسفناج، ملوان زبل، ویتامین و تایتانیک و... که لو رفته‌اند متفاوت هستند. حتی برخی از این محصولات در فروشگاه‌های مجاز به فروش می‌رسند. در واقع حضور مواد‌مخدر در بازار رسمی باعث می‌شود تا مشتریان بیشتری پیدا کنند. گسترش بازار فروش روزبه‌روز قدرت بازار را بیشتر می‌کند و در یک بازه زمانی کوتاه وابستگی به مواد‌مخدر مشتری‌های ثابت و زیادی را به این بازار وارد می‌کند. مشتریان بی‌آنکه بدانند یا بخواهند در گردابی از عادت اعتیادآور به مواد‌مخدر روانگردان دچار می‌شوند.

در گزارش دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل درباره‌ گسترش این نوع مواد‌مخدر هشدار داده شده است. ‌در این گزارش تأکید شده که بخش‌ عمده‌ای از این مواد قانونی هستند و با نام‌هایی مانند گیاهان خوراکی، مواد شیمیایی تحقیقاتی نمک‌های استحمامی یا محرک‌های قانونی به فروش می‌رسند.

مواد روانگردان جدید

مواد روانگردان نو عنوانی است که سازمان ملل به تازه‌ترین مواد موجود در بازار داده است. فرید براتی، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، ‌درباره‌ گزارش سازمان ملل گفت: در این گزارش به موادی اشاره شده که با فرمول‌های جدید و در بسته‌بندی‌های جدید روانه بازار می‌شوند. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که این مواد اغلب منشأ گیاهی دارند. نگرانی در اینجاست که سازمان ملل به کشورها خبر می‌دهد که باید مراقب باشند چون مواد جدید با فرمول‌های جدید و در بسته‌بندی‌های جدید عرضه می‌شوند و افراد فکر می‌کنند که خرید و مصرف آنها هیچ ایرادی ندارد.

او در توضیح دقیق‌تر مواد جدید افزود: مثلا فرض کنید که یک برگ گیاه را به کسی بدهند و بگویند که بخور ببین چه طعم خوشمزه‌ای دارد و به فرد اطمینان داده شود که خوردن این ماده هیچ مشکلی برایش ایجاد نمی‌کند، ‌یا در برخی موارد بسته‌بند‌ها چنان جذاب و قشنگ باشد که افراد را به خرید و استفاده ترغیب کند.

بسته‌های جذاب فرمول‌های جدید

کافی است که بسته‌بندی‌های دلفریب راهشان را به بازار پیدا کنند. این بسته‌بندی‌ها احیانا تمامی ویژگی‌های بسته‌بندی یک کالای مرغوب را به همراه دارند. روی بسته‌ فواید بسیاری برای محتویات درون آن نوشته و تأکید شده باشد که از سوی بسیاری از مراکز تأیید شده و مورد قبول است. این توضیحات در کنار فوایدی که فروشنده برای آن بازگو می‌کند مطمئنا بسیاری از افراد را به خرید ترغیب می‌کند. مثال واقعی که در این‌باره می‌توان به آن اشاره کرد خرید و فروش بسیاری از داروهای لاغری است که گفته می‌شود مواد پایه کاملا گیاهی است و هیچ عوارض جانبی به همراه ندارند، غافل از اینکه در ترکیبات آنها نوعی مخدر هم یافت می‌شود. اما کنترل این نوع بازارها در کشور تا‌کنون با موفقیت انجام نشده و تبلیغ برای این دست کالاها به خوبی دیده می‌شود.

هر گیاهی سالم نیست

این تصور که گیاهان فاقد خطرات و عوارض جانبی‌اند در میان مردم جایگاه ویژه‌ای دارد. تبلیغ برای استفاده از گیاهان دارویی که در چند سال اخیر با سرعت لجام‌گسیخته‌ای انجام شده باور مردم نسبت به گیاهان و داروهای گیاهی را تقویت کرده است. نکته اینجاست که برخی گیاهان اثرات روانگردان دارند و استفاده از آنها می‌تواند برای فرد اعتیاد به همراه بیاورد، ‌در برخی گزارش‌های غیررسمی مشخص شده که استفاده از مصرف نوعی دمکرده خاص که اثرات روانگردان بر فرد دارد توانسته برخی افراد را به آستانه مرگ بر اثر مسمومیت ببرد.

مراقبت‌های پلیسی بی‌فایده است

پدر و مادرها همواره نگران معتاد شدن فرزندانشان هستندو یکی از دغدغه‌های اصلی‌شان جلوگیری از احتمال سقوط فرزندان به این ورطه است، اما روش‌هایی که برای انجام این کار استفاده می‌کنند همیشه هم نتیجه مناسب ندارد و با وجود تمامی تلاش‌ها دیده می‌شود که فرزندان به مواد‌مخدر یا روانگردان روی می‌آورند.

عباس دیلمی‌زاده، مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره، دراین باره گفت: یکی از پدیده‌های آسیب‌زای افزایش‌دهنده احتمال مصرف مواد‌مخدر در جوانان و نوجوانان کنترل بیش از حد والدین بر آنهاست. در روش‌های پلیسی که پدرومادرها تلاش می‌کنند تا تمامی رفتار و روابط فرزندشان را کنترل کنند و به فرزند به دیده‌ شک نگاه می‌کنند شرایط را برای هدایت فرزند به سوی مواد روانگردان یا مخدر آماده می‌کنند. این نوع رفتار ریشه در بیماری هم‌وابستگی والدین دارد. بیماری هم‌وابستگی والدین را می‌توان یکی از علل اصلی تولید اعتیاد دانست. بنابراین می‌توان گفت که بیماری هم‌وابستگی که با شک و کنترل بیش از حد همراه است سبب بروز اعتیاد فرزندان می‌شود.

کد خبر 245672
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز