الهه راستگو* : این روزها مسئولان به‌دنبال حل بحران آلودگی هوای کلانشهرها به‌ویژه شهر تهران هستند.

 در این میان بیشتر راه‌حل‌هایی که طرح می‌شود، مربوط به وضع قوانین جدید ترافیکی، مسائل مربوط به غربال وسایل نقلیه و از این قبیل روش‌هاست که در قالب اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت در این راستا قرار می‌گیرد.

هرچند هرکدام از این راهکارهای ارائه‌شده به نوعی مفید و مثمرثمر بوده و هر یک می‌تواند بخشی از این بحران را سامان دهد، نکته اینجاست که غفلت یا کم پرداختن به یک موضوع و راهکار مهم در این بین ما را از نیل به هدف کاهش آلودگی هوا و ایجاد محیطی سالم برای زندگی باز داشته است.

غفلت از نقش مشارکت مردمی در حل بحران آلودگی هوا و عدم‌ایجاد عرصه‌ای برای نقش‌آفرینی و مشارکت‌های مردمی خلأ چشمگیر بسیاری از برنامه‌های پیشنهادی است.

با مشارکت‌دادن تشکل‌های غیردولتی، شورایاری‌ها، فعالان اجتماعی- فرهنگی محلات، مساجد، هیأت امنای محلات و به‌طور کلی مردم در حل این موضوع و آگاهی‌بخشی لازم به آنها، می‌توان شاهد حرکت‌های گسترده مردمی در این راستا و کسب نتایج درخشان بود؛ نتایجی که شاید تحقق هر یک از آنها با روش‌های صرفا سلبی، آرزویی دست‌نیافتنی باشد.

سلامت امروز در گرو اقدامات کوتاه‌مدت و سریع فعلی با کمک فردفرد شهروندان عزیز تهرانی است که آثار آن در پدید نیامدن این معضل در آینده نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت.

* سخنگوی کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران

کد خبر 245389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز